CENTRAAL-AZIE & MONGOLIE | 105 DAGEN | 8 LANDEN

OVERLANDREIS MET EIGEN CAMPER 

AANMELDEN REIS-INSPIRATIE-DAG  24 november

INFORMATIE

Een bijzondere reis door Mongolië en langs delen van de legendarische zijderoute. En dat met uw eigen camper!

 

Een drankje drinken op het Rode Plein, onderweg fruit kopen bij de Russische boerinnen, de uitgestrektheid van Kazachstan en Mongolië ervaren, genieten van de ongerepte natuur in Kirgizië, wegdromen bij de sprookjesachtige bouwwerken in Samarkand en Bukhara, je verbazen over de vriendelijkheid en gastvrijheid van de mensen die we onderweg tegenkomen, rijden door gebieden waar nauwelijks toeristen komen….. een droom of kan het werkelijkheid worden?

Dit is slechts een kleine greep uit alle ervaringen en indrukken die u te wachten staan bij deze lange reis. Een reis vol verrassingen, plezierige en soms minder plezierige, die moeilijk is te beschrijven maar uiteindelijk een ervaring voor het leven is en een diepe indruk zal maken.

Een reis van maar liefst 105 dagen (!) die vanaf begin juni 2019 weer gereden gaat worden. Een reis voor de echte pioniers onder ons want de reis wordt goed en gedegen door ons voorbereid, echter hoe goed de reis ook door ons is voorbereid er komen altijd verrassingen op ons pad.

Deze reis willen wij gaan maken met minimaal 5 en maximaal 10 equipes. Met reizigers die het leuk vinden dit avontuur met ons aan te gaan!

 

KARAKTER VAN DEZE REIS

  • Een bijzondere en avontuurlijke reis die gedegen door ons gedegen wordt voorbereid en al voor ruim de helft eerder is gereden.
  • Grensovergangen worden een uitdaging.
  • Rijden door de eindeloze berkenbossen van Siberië naar het uitgestrekte Mongolië.
  • Rijden ook over delen van de legendarische Zijderoute naar de steden Samarkand, Bukhara en Khiva.
  • Door de woestijn van Kazachstan en via het onbekende Belarus terug naar Polen.
  • Excursies naar o.a Moskou, , het Baikalmeer, Naadam festival, Karakorum, Skazka (= sprookje) Canyon, Rishtan, Samarkand, Bukhara, Khiva, Aralmeer, Wolgograd, Minsk en nog veel meer.

ROUTE

BESCHRIJVING PER LAND

 

LETLAND – START REIS | 1 DAG

We ontmoeten elkaar begin juni 2018 in het oosten van Letland voor het begin van deze avontuurlijke reis. Mogelijk heeft u hiervoor al de zeer bezienswaardige stad Riga, de parel van de Baltische staten, bezocht. We houden hier onze eerste briefing van deze reis en een welkomstdiner.

 

RUSLAND | 32 DAGEN

Nadat we gezamenlijk de grens zijn gepasseerd, reizen we naar Moskou waar we 3 nachten blijven om de tijd te hebben de Russische hoofdstad te leren kennen. We bezoeken het Rode Plein en de prachtig gedecoreerde metro stations.

In de nabijheid van Moskou liggen de steden van de Gouden Ring. Hier worden we rondgeleid langs de pittoreske kerkjes in Suzdal en kunnen we ook delen van het oude tsarenrijk aanschouwen. In Suzdal kamperen we, net als in Moskou, heerlijk in het groen op een camping.

Na Moskou reizen we op de grens van bos- en landbouwgebied naar de hoofdstad van de autonome Republiek Tatarstan, Kazan. Iets ten zuiden van Kazan stromen de Wolga en de Kama samen in het Kuybyshevskoye Reservoir, het grootste stuwmeer van Europa. De Wolga is in Kazan al een enorme en brede rivier. Via Oefa passeren we de zuidelijke uitlopers van het Oeralgebergte en verlaten we Europa en rijden we Siberië binnen. We passeren eindeloze berkenbossen, kleine dorpjes, af en toe een echt grote stad, rivieren zoals de Ob en de Jenisei, stuwmeren en natuurlijke meertjes en moerassen voordat we het diepste en qua volume ook het grootste meer van de wereld bereiken het Baikalmeer. Hier blijven we een aantal dagen om de omgeving en de mensen (Boerjaten) beter te leren kennen. De Boerjaten zijn van oorsprong Mongools, ze hebben het Tibetaans boeddhisme als geloof omarmd, maar er zitten nog wel veel sjamanistische trekjes in. Eigenlijk zijn we hier, aan de oostkant van het Baikalmeer, in cultureel opzicht al in Mongolië.

 

MONGOLIË | 22 DAGEN

Wanneer we de grens met Mongolië gepasseerd zijn wordt het landschap allengs weidser tot de steppe zich echt voor onze ogen ontrolt. Eerst bezoeken we het Terelj Nationaal Park alvorens we ons naar de hectische hoofdstad (1,3 milj. inwoners) Ulaanbaatar begeven. Hier gaan we natuurlijk de bezienswaardigheden van de stad te bekijken en het Naadamfestival ervaren.

Bij het Naadamfestival bestrijden honderden Mongolische mannen en jongens, en ook een paar vrouwen, elkaar in wat traditioneel ‘de drie mannensporten’ heet: worstelen, boogschieten en paardrijden. Het waren deze vaardigheden die ooit aan de basis van het Mongoolse Rijk stonden.

De Mongoliërs leven niet alleen ván hun paarden, bij voorkeur leven ze er ook óp. We zullen ruiters zien, die gezeten op hun paarden, eten, muziek maken, een tukje doen of op een iPhone de lokale remake van The Horse Whisperer bekijken.

Na Ulaanbatuur gaan we westwaarts naar het Khustai Mountains NP wat vooral beroemd is vanwege de Przewalskipaarden, de enige echt wilde paarden ter wereld. Onderweg naar Karakorum, het voormalige machtscentrum gesticht door de zoon van Genghis Khan, ervaren we een stukje van de Gobiwoestijn bij Mongol Els of wel de duinen van Elsen-Tasarkhai.

Bij Karakorum zijn we in de Orkhon-vallei, genoemd naar de rivier die er door stroomt. De vallei schittert door natuurpracht: hij is in 2004 door de Unesco op de Werelderfgoedlijst geplaatst vanwege zijn grote betekenis voor de geschiedenis van de Centraal-Aziatische volkeren. We genieten van het Erdene Zuu klooster uit de 16e eeuw, het eerste en belangrijkste boeddhistische centrum van het land.

Vanuit de Orkhon-vallei buigen we eerst naar het zuiden, langs het Khangai-gebergte, voordat we aan haar zuidkant verder westwaarts kunnen. Khangai wordt in Mongolië wel “moeder” genoemd omdat het over de beste weidegrond beschikt en met haar frisgroene steppe en weidsheid de ziel geheel tot rust laat komen. Die zielenrust zullen we nodig hebben voor het laatste stuk naar het Altai-gebergte aan de westgrens van Mongolië. Vanaf Bajanchongor zijn nog slechts kleine gedeelten van onze weg geasfalteerd. Wanneer het stevig heeft geregend, kan het zijn dat we moeten wachten voordat we een rivier die over de weg stroomt kunnen passeren. We worden wel beloond met prachtige bergen, meren en schitterende sterrenhemels die het ultieme gevoel van vrijheid en puurheid geven.

 

RUSLAND EN KAZACHSTAN | 14 DAGEN

Die prachtige bergen, besneeuwde toppen, meren en sterrenhemels zetten zich nog even voort als we de hoog gelegen grens met Rusland (2500m hoog) over gaan. We dalen af naar het dal van de Ob, maar al snel buigen we zuidwaarts naar Kazachstan.

In Almaty, waar we weer even in de moderne wereld stappen, zien we in de verte al de Ile Alatau, de noordelijke uitlopers van het Tien Shan gebergte dat zich verder voortzet in Kirgizië.

Langs de Kazachstaanse kant passeren we het Ysyk-Köl. Via de Sharyn Canyon, weliswaar kleiner dan de Grand Canyon, maar beschreven als net zo indrukwekkend, komen we aan de noordkant van het Ysyk-Köl Kirgizië binnen.

 

KIRGYZIE | 13 DAGEN

Het grootste bergmeer in Kirgizistan heet Ysyk-Köl en betekent “warm meer” omdat dit meer door zijn voeding met onderaardse warme bronnen nooit bevriest. Het meer weerspiegelt niet alleen de met sneeuw bedekte toppen van het Tien Shan gebergte maar laat ons ook verbazen over de diep blauwe kleur van het warme water. De sprookjesachtige canyons, de yurts, de veemarkten, de merriemelk, de jagers met adelaars, en ook de ongereptheid van het landschap maken reizen in Kirgizië tot een bijzondere belevenis. Van Bishkek rijden we naar het prachtige Osh door een adembenemend berglandschap. Na enkele honderden kilometers verlaten we de yurts, het gebergte, de sneeuw en de valleien en gaan we vervolgens de grens over naar Oezbekistan.

 

OEZBEKISTAN | 9 DAGEN

We arriveren in Oezbekistan door de mooie en economisch belangrijke Fergana vallei. Met steden zoals Samarqand, de heilige stad Bukhara en Khiva keren we als het ware terug in de oriëntaalse tijd. Minaretten, koranscholen en overdekte bazaars doen ons de magische Zijderoute herbeleven. In Margilan kunnen we de productie van zijde volop in bedrijf zien. Kirghizistan, Oezbekistan, Karakol….. alleen de namen al klinken als uit een sprookje van 1001 nacht.

Oezbekistan heeft geen verbinding met zee: handelsroutes over land zijn dus noodzakelijk. Gelegen tussen China en Turkije speelde Oezbekistan 2000 jaar geleden een belangrijke rol in de Zijderoute. Het vormde er het hart van.

We zien prachtige overblijfselen van de eeuwenoude geschiedenis en schitterende architectuur. Na de Sovjetoverheersing kwamen de culturele rijkdommen langzamerhand uit de vergetelheid.

Het land wordt streng geregeerd terwijl de bevolking buitengewoon vriendelijk en gastvrij is.

 Bukhara and Khiva liggen aan de rand van 2 enorme woestijnen Kyzylkum (rode woestijn) en Karakum (zwarte woestijn). Als we onze reis vervolgen naar Kazachstan bezoeken we het Aralmeer.

Het Aralmeer had ooit een grootte van 400 km bij 280 km en had heerlijk schoon water en voldoende vis. Toen de Sovjet autoriteiten besloten om t.b.v. de textielindustrie het water te gebruiken voor de katoenverbouw daalde het waterpeil en steeg de productie van katoen. Sinds 1999 is men begonnen met het herstellen van de toevoer van water maar een echte oplossing is nog niet gevonden.

 

KAZACHSTAN | 5 DAGEN

Het Westelijk deel van Kazachstan is heel anders dan het Kazachstan waar we eerder kennis mee maakten. We reizen nu door het “oneindige” steppelandschap. Qua grootte staat het land wereldwijd op de 9e plaats. Dank zij de oliewinning is het land het welvarendst van alle zgn. Stan-staten.

 

RUSLAND | 6 DAGEN

In Rusland “revisited 3” maken we kennis met weer een ander stuk van dit immens grote land. We komen het land binnen ten noorden van de Kaspische zee waar de Wolga haar enorme delta heeft opgebouwd. Het gebied ligt meer dan 20 meter beneden de zeespiegel. Dit qua oppervlakte grootste meer van de wereld herbergt de beroemde steur en vormt de grens tussen het werelddeel Europa en Azië. Vanaf Astrachan volgen we de Wolga noordwaarts tot Wolgograd, beter bekend als Stalingrad en de slag om die stad. Na een bezoek aan de memorials van deze gedenkwaardige gebeurtenis vervolgen we onze weg door het vruchtbare kerngebied van het oude Russische Rijk. We zien veel akkerbouw afgewisseld met bos, dorpjes en stadjes.

 

WIT-RUSLAND | 3 DAGEN

Wit-Rusland (Belarus) Is sinds 1991 onafhankelijk van Rusland. Minsk is de hoofdstad van Wit-Rusland en het belangrijkste industriële centrum. We maken kennis met de stad en ’s avonds kijken we tijdens het afscheidsdiner terug op onze bijzondere reis.

Onderweg naar de grens met Polen kunt u nog het kasteel van Mir bezoeken. De bouw startte in de 15e eeuw en staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Tijdens het bewind van Napoleon heeft het zware schade opgelopen, maar het werd aan het eind van de 19e eeuw gerestaureerd.

 

POLEN | EINDE REIS

We nemen afscheid van elkaar bij Bobrowniki, na de grens tussen Belarus en Polen. U bent hier dichtbij Bialystok, de bakermant van het Esperanto, en de oerbossen van Bialowieza.

KAART

TME-centraal-azie-en-mongolie-zijde-route-500

DATA & PRIJZEN

REISINFORMATIE

  • Reisdata: 2 juni t/m 14 september 2019 
  • Aantal dagen: ca.105
  • Prijs: € 5.295,-  per persoon bij 2 personen per equipe.
  • Prijs soloreiziger: € 7.695,-
  • Startplaats: Oost Letland
  • Eindplaats: Byalistok (Polen)
  • Geschikt voor camper en 4×4
  • Aantal kilometers ca. 23.000
  • Aantal deelnemers: minimaal 5 en maximaal 10 voertuigen (excl. reisbegeleiding)
  • Twee voorbereidingsdagen voor de deelnemers (maart en april 2019)
  • Workshop campertechniek ( zaterdag eind april of begin mei 2019)

 

INCLUSIEF

  • Alle overnachtingen
  • Ervaren Nederlandstalige reisbegeleiding | Aart Jongejans
  • Assistentie onderweg van lokale gidsen / tolken
  • Assistentie onderweg van lokale reisorganisaties.
  • Verzorgen door TME van benodigde visa’s en loi’s
  • Assistentie van TME bij het regelen van aanvullende aansprakelijkheidsverzekering voor de camper.
  • Vele excursies waaronder stadsexcursies in Moskou, Suzdal, Turkestan, Samarkand, Buchara, Khiva, Ashgabat,
  • Overige excursies: Aralmeer, Natuurreservaat Aksu Djabagly, Ala Archa gletsjer park, Skazka Canyon, djety-oguz, zijdefabriek, Yazd, Shiraz en nog veel meer.
  • Diverse maaltijden (ontbijt, lunch of diner)
  • Wegenkaarten van de te bereizen landen
  • Uitgebreid routeboek met o.a. gps coördinaten van de overnachtingsplekken
  • Twee voorbereidingsdagen voor de deelnemers
  • Workshop campertechniek (hele dag) zodat u goed voorbereid op reis gaat
  • Korte cursus hoe te navigeren in deze landen

 

EXCLUSIEF

  • Brandstof voertuig
  • Benodigde vaccinaties
  • Benodigde verzekeringen zoals reisverzekering, ziektekostenverzekering, voertuigverzekering, annuleringsverzekering
  • Kosten voor benodigde visa’s en loi’s (letter of invitation)
  • Aansprakelijkheidsverzekering in de betreffende landen (soms verplicht)
  • Reserveonderdelen voertuig
  • Registratiekosten en gelden voor meldingsplicht (GOS-landen en Rusland)
  • Pasfoto’s
  • Simkaarten voor telefoon / internet gebruik
  • Navigatieapparatuur
  • Micro SD kaart (alleen te gebruiken met Garmin navigatie apparatuur) met daarop de kaarten voor de hele reis!
  • Eventuele tol- pont- en grensgelden
  • Persoonlijke uitgaven en fooien
  • Fooien voor gidsen. Dit wordt bij aanvang van de reis geïnd door de reisbegeleiding
  • Drankjes tijdens maaltijden
  • Optionele excursies, entrees Nationale Parken
  • Bijdrage Calamiteitenfonds a € 2,50 per inschrijving

 

OVERIGE OPMERKINGEN

  • Er zijn diverse visa en loi’s nodig voor deze reis. TME verzorgt deze voor u!
  • Uw paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn bij de laatste uitreis uit Rusland
  • Reisverzekering is verplicht bij deelname aan deze reis
  • Wij adviseren u een annuleringsverzekering af te sluiten
  • De reisbegeleiding beschikt over een sateliettelefoon
  • We rijden niet in konvooi tenzij de plaatselijke autoriteiten het ons verplicht stellen.
  • De deelnemer aan onze reizen neemt deel aan het verkeer met zijn eigen voertuig volledig op eigen risico en zorgt voor een voertuig dat bij aanvang van de reis in zeer goede conditie is om deze reis te maken
  • De deelnemer aan onze reizen verkeert in voldoende fysieke en mentale conditie om deze reis te kunnen maken. Zowel van mens als machine wordt veel gevraagd tijdens deze reis
  • Wij zijn aangesloten bij de SGR en het Calamiteitenfonds


Heeft u vragen over deze reis?
Bel (0341-785 732) of email ons voor meer informatie.

PRAKTISCH

TOELICHTING OP DEZE REIS
Een reis als deze is niet een alledaagse reis die je “even” maakt. Het is een lange reis van ruim 3 maanden, die een gedegen voorbereiding vergt zowel van ons als organisatie als van u als deelnemer.

Het doel van deze reis is niet om u een relaxte vakantie te laten beleven, maar om u kennis te laten maken met de prachtige natuur en cultuur van de landen waar we doorheen reizen. We zijn vooral reizigers. U komt in aanraking met verschillende bevolkingsgroepen in verschillende landen die ieder hun eigen leefwijze hebben. Onze ervaring is dat deze mensen erg vriendelijk en soms nieuwsgierig zijn naar u.

Wij zullen reizen door delen van de landen die we aandoen waar weinig toeristen komen en waar de bevolking nog heel spontaan reageert op de komst van ons als bezoekers en wij voor hun een bezienswaardigheid zijn.

U zult veel indrukken opdoen en voor onverwachte situaties komen te staan. Het zijn landen die, vergeleken met onze eigen cultuur, grote verschillen in gewoonten en gebruiken vertonen. Zaken die wij vanzelfsprekend vinden, zijn dat daar vaak niet. Wij willen u er nogmaals van doordringen dat tijdens een reis als deze veel zaken anders geregeld worden dan wij gewend zijn en dat het zeker niet altijd even efficiënt zal gaan. Dit is een onderdeel van het avontuur.

Het reizen door veelal weinig toeristische gebieden én het feit dat dit een pioniersreis is brengt ook met zich mee dat u met een zekere regelmaat op onverwachte wijzigingen moet rekenen. Soms kunnen we dat adequaat oplossen soms zullen we echt moeten improviseren. Maar dat is een deel van dit grote avontuur!

Een reis als deze vraagt van u als deelnemer niet alleen een flexibele instelling maar vraagt ook een sociale bijdrage en begrip voor de groep. Degenen die graag de stilte en eenzaamheid opzoeken en daarom graag een grote ruimte willen “claimen” en die niet bereid zijn tot inschikkelijkheid adviseren wij niet met ons mee te gaan! Tijdens deze reis zal het toch af en toe zo zijn dat we met de voertuigen heel dicht bij elkaar staan omdat dat niet anders kan.

Deze reis zal het nodige van uw lichamelijke en mentale conditie vragen maar wij denken dat u voor de geleverde “inspanning” héél veel terug krijgt en dat u aan het einde van deze reis kunt terugkijken op een mooi, boeiend en bijzonder avontuur!

EEN OVERLAND REIS PER CAMPER – WAT HOUDT DIT IN?
Deze reis wordt door ons gedegen voorbereid in samenwerking met lokale partijen die deze landen goed kennen, en die gewend zijn reisprogramma’s voor toeristen op te zetten.
Onderweg zullen we regelmatig gebruik maken van lokale gidsen en/of tolken. Deze gidsen kunnen er  voor een enkele excursies zijn maar het kan ook gebeuren dat zij voor een langere periode met ons meereizen. Ook al hebben we grote delen van deze reis in 2015 gereden dan nog zullen wij onderweg zeker voor de nodige verrassingen komen te staan. Dat is een deel van het avontuur. Het onbekende tegemoet gaan maar met de zekerheid dat we kunnen terugvallen ( in geval van calamiteiten) op lokale partijen die ons dan kunnen assisteren.

ONZE MANIER VAN REIZEN
Onze reizen gaan door landen met heel andere gewoonten en gebruiken dan wij gewend zijn. Aan onze West-Europese verwachtingen kan meestal niet worden voldaan en het zijn geen luxe kampeerlanden. Daarom vraagt deze reis van de deelnemers een flexibele instelling, een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid en tevens voertuigen die in een uitstekende conditie verkeren.

REIZEN IN KLEINE GROEPEN
Wij reizen In een kleine groep van 5 tot 10 equipes. Hierdoor zijn wij in staat flexibel in te spelen op de gebeurtenissen die wij onderweg gaan tegenkomen, persoonlijk contact met u te onderhouden en  u een unieke beleving te geven. Wij verstaan onder een equipe een camper of 4×4 met daarin 1 of 2 personen.

INDIVIDUELE GROEPSREIS HOE WERKT DAT?
Bij ons reist u individueel en in uw eigen tempo naar de volgende overnachtingsplaats. Wij rijden niet in konvooi, tenzij dat ons wordt verplicht.
Wij gaan ervan uit dat u zelfstandig en alleen kunt rijden. Meestal vormen er zich bij een lange reis als deze spontaan kleine groepjes van een paar campers die regelmatig samen rijden. Dat initiatief ligt geheel  bij u.

Bij grenzen zullen we wel zoveel mogelijk gezamenlijk de grens passeren maar dat is dan vooral vanuit praktisch oogpunt.

U krijgt van ons een routeboek met daarin een beschrijving per dag van de aanbevolen route. Hoe laat u ’s morgens vertrekt en hoe laat u ’s avonds weer aankomt is geheel aan u. Wel maken wij daar afspraken over zodat wij als reisbegeleiding niet onnodig ongerust hoeven te zijn als u later op de overnachtingsplaats arriveert. Wij adviseren u natuurlijk wel als het bijvoorbeeld lange dag trajecten betreft en het raadzaam is om op tijd te vertrekken. In het routeboek staan de overnachtingsplaatsen aangegeven met gps coördinaten.

Tijdens de reis zijn er een diverse excursies en maaltijden die we gezamenlijk maken/houden  Daarnaast zullen wij u ook attent maken op andere (optionele) excursies en deze, waar mogelijk, voor u regelen. Op de andere dagen vult u de dag en avond in zoals u dat zelf graag wilt. U kunt de gezelligheid van uw medereizigers opzoeken en uw belevenissen van die dag delen met anderen maar u kunt er ook voor kiezen alleen die avondwandeling te maken of alleen uit eten gaan. Dat is geheel aan u.

UW VOERTUIG
Deze reis is geschikt voor de gemiddelde camper maar niet voor caravans. Campers met zeer weinig bodemvrijheid of een erg grote oversteek achter de achteras vragen wij even contact met ons op te nemen en de mogelijkheden te bespreken. 4wd’s met daktent zijn welkom. Uw voertuig moet voorzien zijn van een diesel motor en in een technische uitstekende staat zijn.

U hoeft voor deze reis niet perse een 4WD te hebben maar als u dat wel heeft kan dat natuurlijk handig zijn. Goede en sterke vering, veelal beter dan de standaard fabriekskwaliteit, zijn een must om deze reis te maken!

U moet zich realiseren dat een reis als deze erg zwaar is voor uw voertuig. Tijdens deze reis rijden wij soms over mooi geasfalteerde wegen maar ook met regelmaat zullen we over wegen rijden met slecht asfalt, gelapt asfalt, enorme spoorvorming of gaten in de weg. Onverharde wegen zullen ook zeker voorkomen maar beslaan maar een heel klein percentage van de te rijden afstand.  Kortom een reis waar uw voertuig wel het één en ander te verduren krijgt.

Wij verwachten dat uw voertuig in zeer goede conditie verkeerd als u deelneemt aan deze reis en niet door achterstallig onderhoud, dat voorkomen had kunnen worden, de groep ophoudt. Bij pech met uw camper wordt in overleg met de reisbegeleiding gekeken naar de beste oplossing op dat moment. Hierbij verwachten wij ook participatie van de groep.  Zodra degene met  pech geholpen is, bijvoorbeeld door naar een werkplaats te zijn gebracht, zet de reisbegeleiding de reis met de groep voort. Vanzelfsprekend laten wij u niet aan uw lot over en blijft de reisbegeleider in nauw contact met de getroffene en/of de garage. Echter u moet ook begrijpen dat de reisbegeleider de voortgang van de reis moet kunnen uitvoeren. Reparaties of onderdelen die opgestuurd moeten worden zullen al snel meerdere dagen in beslag nemen en daar kan de groep niet altijd op wachten.

OVERNACHTINGSPLAATSEN
Tijdens deze reis zullen onze overnachtingsplaatsen een mix zijn van wild kamperen, staan bij vakantieparken, sportcentra of hotels. Campings zijn er niet of nauwelijks. Wij doen ons best om met enige regelmaat stroom te regelen maar we kunnen dit niet op voorhand garanderen dat het gaat lukken. Het is dus belangrijk dat u qua stroom voor een aantal dagen selfsupporting bent.

SANITAIRE VOORZIENINGEN
U moet ook selfsupporting zijn met uw toilet en douche voor meerdere dagen. Onderweg zullen we weinig tot geen gebruik kunnen maken van goede sanitaire voorzieningen. Ook vanuit hygiënisch oogpunt is het beter uw eigen toilet en douche (altijd) te gebruiken.

HUISDIEREN
Er mogen tijdens deze reis huisdieren mee maar u bent zelf geheel verantwoordelijk voor de juiste papieren en benodigde inentingen om de grens te passeren. Wij zullen tijdens deze reis ook nog wel eens op plekken staan waar het niet erg schaduwrijk is en de temperaturen zowel buiten maar zeker ook in de camper fors kunnen oplopen. Huisdieren kunnen nooit mee tijdens excursies of diners en mogen geen overlast veroorzaken voor de andere deelnemers.

Heeft u vragen over deze reis?
Bel (0341-785 732) of email ons voor meer informatie.

INFO DAGEN DEELNEMERS

Voor de deelnemers aan deze reis houden wij 2 informatiedagen in Beekbergen en een workshop campertechniek in Culemborg.

De data voor de info dagen zijn in maart en april 2019. De exacte data volgen nog.

De datum voor de workshop campertechniek is waarschijnlijk begin mei 2019

CENTRAAL-AZIE & MONGOLIE:

Droom of werkelijkheid?

BOEK DEZE REIS