CAMPERREIS MONGOLIË & CENTRAAL-AZIË | 105 dagen

OVERLANDREIS MET MAXIMAAL 10 CAMPERS

REIS-INSPIRATIE-DAG NOVEMBER 2023

CAMPERREIS MONGOLIË & CENTRAAL-AZIË

Een bijzondere overland reis met eigen camper !

Een drankje drinken op het Rode Plein, onderweg fruit kopen bij de Russische boerinnen, de uitgestrektheid van Kazachstan en Mongolië ervaren, genieten van de ongerepte natuur in Kirgizië, wegdromen bij de sprookjesachtige bouwwerken in Samarkand en Bukhara, je verbazen over de vriendelijkheid en gastvrijheid van de mensen die we onderweg tegenkomen, rijden door gebieden waar nauwelijks toeristen komen….. een droomreis of kan het werkelijkheid worden?

Dit is slechts een kleine greep uit alle ervaringen en indrukken die u te wachten staan bij deze lange reis. Het wordt een reis vol verrassingen, plezierige en soms minder plezierige. Het zijn ervaringen voor het leven en zullen waarschijnlijk een diepe indruk maken.

Het is een reis van maar liefst 105 dagen ! Een reis voor de echte pioniers onder ons. Hoe goed de reis ook door ons wordt voorbereidt er komen altijd verrassingen op ons pad. En dat is dan weer onderdeel van dit bijzondere avontuur.

We maken deze reis in een kleine groep met maximaal 10 campers. Met reizigers die het leuk vinden dit avontuur met ons aan te gaan!

 

WAT MAAKT DEZE REIS BIJZONDER?

  • Mooie en bijzondere ontmoetingen met locals. Ontmoetingen die u bij zullen blijven!
  • Vele wildkampeer plekken; de één nog mooier dan de andere.
  • Een lange en avontuurlijke reis waarbij u ca. 25.000km gaat rijden in 4,5 maand.
  • Grensovergangen blijven een uitdaging en zijn deel van de reis.
  • Rijden door de eindeloze berkenbossen van Siberië naar het uitgestrekte Mongolië.
  • Met uw eigen camper rijden over delen van de legendarische Zijderoute.
  • Ontdek het lege Kazachstan en Kirgizië met zijn nomaden volken en yurts.
  • Bijzondere excursies maken zoals een Yurt bouwen, een adelaarsshow bijwonen, en steden bezoeken zoals Irkutsk, Samarkand, Bukhara, Khiva en Wolgograd.

REISBESCHRIJVING CAMPERREIS MONGOLIË & CENTRAAL-AZIË

START REIS – LETLAND | 1 DAG

We ontmoeten elkaar in het oosten van Letland voor het begin van deze bijzondere reis. We houden hier onze eerste briefing van deze reis en een welkomstdiner.

RUSLAND | 29 DAGEN

Nadat we gezamenlijk de grens zijn gepasseerd, reizen we naar Moskou waar we 3 nachten blijven om de tijd te hebben de Russische hoofdstad te leren kennen. We bezoeken het Rode Plein en de prachtig gedecoreerde metrostations.

In de nabijheid van Moskou liggen de steden van de Gouden Ring. Hier worden we rondgeleid langs de pittoreske kerkjes in Suzdal en kunnen we ook delen van het oude tsarenrijk aanschouwen. In Suzdal kamperen we, net als in Moskou, heerlijk in het groen op een camping. Voorlopig de laatste camping van deze reis.

Na Moskou reizen we op de grens van bos- en landbouwgebied naar de hoofdstad van de autonome Republiek Tatarstan, Kazan. Iets ten zuiden van Kazan stromen de Wolga en de Kama samen in het Kuybyshevskoye Reservoir, het grootste stuwmeer van Europa. De Wolga is in Kazan al een enorme en brede rivier. Via Oefa passeren we de zuidelijke uitlopers van het Oeralgebergte en verlaten we Europa en rijden we Siberië binnen. We passeren eindeloze berkenbossen en kleine dorpjes. We komen langs steden met klinkende namen die eigenlijk alleen maar tot de verbeelding spraken zoals Omsk, Tomsk en Irkutsk. We gaan ze nu echt zien!  We reizen langs rivieren zoals de Ob en de Jenisei, stuwmeren en natuurlijke meertjes en moerassen voordat we het diepste en qua volume ook het grootste meer van de wereld bereiken het Baikalmeer. Eigenlijk zijn we hier, aan de oostkant van het Baikalmeer, in cultureel opzicht al in Mongolië.

MONGOLIË | 22 DAGEN

Wanneer we de grens met Mongolië gepasseerd zijn wordt het landschap allengs weidser tot de steppe zich echt voor onze ogen ontrolt. De Mongoliërs leven niet alleen ván hun paarden, bij voorkeur leven ze er ook óp. We zullen ruiters zien, die gezeten op hun paarden, eten, muziek maken, een tukje doen of op een iPhone de lokale remake van The Horse Whisperer bekijken.

We bezoeken de hoofdstad Ulaanbaatar. Hier gaan we natuurlijk de bezienswaardigheden van de stad te bekijken.

Na Ulaanbatuur trekken we zuid-oostwaarts de steppe in. We gaan hier echt ervaren hoe leeg dit land is en rijden zonder wegen puur op onze navigatie. Wat een avontuur!

Na enkele dagen door de leegte te hebben getrokken reizen we voor het eerst weer westwaarts naar het Hustai Mountains NP. Dit Nationale park is vooral beroemd vanwege de Przewalskipaarden, de enige echt wilde paarden ter wereld. Ze zijn erg schuw dus verwacht niet dat we ze van dichtbij kunnen gaan zien. Onderweg naar Karakorum, het voormalige machtscentrum gesticht door de zoon van Genghis Khan, ervaren we een stukje van de Gobiwoestijn bij Mongol Els of wel de duinen van Elsen-Tasarkhai.

Bij Karakorum zijn we in de Orkhon-vallei, genoemd naar de rivier die er door stroomt. De vallei schittert door natuurpracht: hij is in 2004 door de Unesco op de Werelderfgoedlijst geplaatst vanwege zijn grote betekenis voor de geschiedenis van de Centraal-Aziatische volkeren. We genieten van het Erdene Zuu klooster uit de 16e eeuw, het eerste en belangrijkste boeddhistische centrum van het land.

We trekken verder langs het Khyargas Nuur meer dat op ca. 1.000m hoogte ligt en zout water bevat. We rijden naar Khovd met zijn vele populieren in de straten en inmiddels een van de belangrijkste industrie centra van West-Mongolië. We gaan richting het Altai gebergte en zien nu ook moskeeën verschijnen. Invloeden die vanuit Kazachstan komen.

Al rijdend worden we beloond met prachtige vergezichten op de bergen en meren. En ’s nachts is er een schitterende sterrenhemel die het ultieme gevoel geeft van vrijheid en puurheid.

RUSLAND (7)  EN KAZACHSTAN (6) |  13 DAGEN

Die prachtige bergen, besneeuwde toppen, meren en sterrenhemel zetten zich nog even voort als we de hoog gelegen grens met Rusland (2500m hoog) over gaan. We blijven even in het Altai gebergte en dalen af naar het dal van de Ob om daarna zuidwaarts af te buigen naar Kazachstan.

In Almaty, waar we weer even in de moderne wereld stappen, zien we in de verte al de Ile Alatau, de noordelijke uitlopers van het Tiensjan gebergte dat zich verder voortzet in Kirgizië. Via de indrukwekkende Sharyn Canyon komen we aan de noordkant van het Ysykkol meer Kirgizië binnen.

KIRGYZIË | 10 DAGEN

Het grootste bergmeer in Kirgizië heet Ysykkol en betekent “warm meer” omdat dit meer door zijn voeding met onderaardse warme bronnen nooit bevriest. Het meer weerspiegelt niet alleen de met sneeuw bedekte toppen van het Tiensjan gebergte maar laat ons ook verbazen over de diep blauwe kleur van het warme water.

Via het kleine plaatsje Karakol, bekend om zijn appelboomgaarden en houten moskee, gaan we de indrukwekkende rotspartijen van Jeti-Oguz bekijken. We maken verder kennis met het Ysykkol meer, de prachtige bergen en canyons daar om heen.

Tijdens de reis is er de mogelijkheid om met een 4wd camper Song kul meer te bezoeken. De wegen er naar toe zijn allen ongeasfalteerd en het meer ligt op ca. 3.000m. hoogte. Heeft u geen 4wd camper maar wilt u er wel graag naar toe dan kunnen wij een excursie regelen naar dit hooggelegen meer waarbij u in een yurt overnacht.

Via de hoofdstad, Bishkek, Kyzyl Oy en het Toktogul stuwmeer verlaten we dit lege land met zijn yurts, gebergtes en valleien en gaan we bij Osh de grens over naar Oezbekistan.

OEZBEKISTAN | 14 DAGEN

We arriveren in Oezbekistan door de mooie en economisch belangrijke Fergana vallei. Met steden zoals Samarqand, de heilige stad Bukhara en Khiva keren we als het ware terug in de oriëntaalse tijd. Minaretten, koranscholen en overdekte bazaars doen ons de magische Zijderoute herbeleven. In Margilan kunnen we de productie van zijde volop in bedrijf zien. Kirghizistan, Oezbekistan, Karakol….. alleen de namen al klinken als uit een sprookje van 1001 nacht.

Oezbekistan heeft geen verbinding met zee: handelsroutes over land zijn dus noodzakelijk. Gelegen tussen China en Turkije speelde Oezbekistan 2000 jaar geleden een belangrijke rol in de Zijderoute. Het vormde er het hart van.

We zien prachtige overblijfselen van de eeuwenoude geschiedenis en schitterende architectuur. Na de Sovjetoverheersing kwamen de culturele rijkdommen langzamerhand uit de vergetelheid. Het land wordt streng geregeerd terwijl de bevolking buitengewoon vriendelijk en gastvrij is.

Bukhara and Khiva liggen aan de rand van 2 enorme woestijnen Kyzylkum (rode woestijn) en Karakum (zwarte woestijn). Als we onze reis vervolgen naar Kazachstan bezoeken we het Aralmeer.

Het Aralmeer had ooit een grootte van 400 km bij 280 km en had heerlijk schoon water en voldoende vis. Toen de Sovjet autoriteiten besloten om t.b.v. de textielindustrie het water te gebruiken voor de katoenverbouw daalde het waterpeil en steeg de productie van katoen. Sinds 1999 is men begonnen met het herstellen van de toevoer van water maar een echte oplossing is nog niet gevonden.

KAZACHSTAN | 3 DAGEN

Het Westelijk deel van Kazachstan is heel anders dan het Kazachstan waar we eerder kennis mee maakten. We reizen nu door het “oneindige” steppelandschap. Qua grootte staat het land wereldwijd op de 9e plaats. Dank zij de oliewinning is het land het welvarendst van alle zgn. Stan-staten.

RUSLAND | 7 DAGEN

In Rusland “revisited 3” maken we kennis met weer een ander stuk van dit immens grote land. We komen het land binnen ten noorden van de Kaspische zee waar de Wolga haar enorme delta heeft opgebouwd. Het gebied ligt meer dan 20 meter beneden de zeespiegel. Dit qua oppervlakte grootste meer van de wereld herbergt de beroemde steur en vormt de grens tussen het werelddeel Europa en Azië. Vanaf Astrachan volgen we de Wolga noordwaarts tot Wolgograd, beter bekend als Stalingrad en de slag om die stad. Na een bezoek aan de memorials van deze gedenkwaardige gebeurtenis vervolgen we onze weg door het vruchtbare kerngebied van het oude Russische Rijk. We zien veel akkerbouw afgewisseld met bos, dorpjes en stadjes.

WIT-RUSLAND OF OEKRAINE | 6 DAGEN

Afhankelijk van de politieke situatie in Wit-Rusland reizen we door dit land terug of anders door Oekraïne.

Wit-Rusland (Belarus) Is sinds 1991 onafhankelijk van Rusland. Minsk is de hoofdstad van Wit-Rusland en het belangrijkste industriële centrum. We maken kennis met de stad en ’s avonds kijken we tijdens het afscheidsdiner terug op onze bijzondere reis.

Onderweg naar de grens met Polen kunt u nog het kasteel van Mir bezoeken. De bouw startte in de 15e eeuw en staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Tijdens het bewind van Napoleon heeft het zware schade opgelopen, maar het werd aan het eind van de 19e eeuw gerestaureerd.

POLEN | EINDE REIS

We nemen afscheid van elkaar bij Bobrowniki, na de grens tussen Belarus en Polen. U bent hier dichtbij Bialystok, de bakermat van het Esperanto, en de oerbossen van Bialowieza.

KAART CAMPERREIS MONGOLIË & CENTRAAL-AZIË REIS

DATA & PRIJZEN CAMPERREIS MONGOLIË & CENTRAAL-AZIË

  • Reisdata: voor onbepaalde tijd uitgesteld
  • Aantal dagen: 105
  • Prijs 2022: € 5.295,-  per persoon bij 2 personen per equipe.
  • Prijs soloreiziger 2022: € 7.695,-
  • Startplaats: Oost Letland
  • Eindplaats: Oost Polen
  • Geschikt voor camper en 4×4
  • Aantal kilometers ca. 23.000
  • Kleine groepen van maximaal 10 voertuigen (excl. reisbegeleiding)

INCLUSIEF

  • Alle overnachtingen
  • Ervaren Nederlandstalige reisbegeleiding
  • Assistentie onderweg van lokale gidsen / tolken
  • Assistentie onderweg van lokale reisorganisaties.
  • Verzorgen door TME van benodigde visa’s en loi’s
  • Assistentie van TME bij het regelen van aanvullende aansprakelijkheidsverzekering voor de camper.
  • Vele excursies waaronder stadsexcursies in Moskou, Suzdal, Ulaanbatar, Omsk, Wolgagrad, Turkestan, Samarkand, Buchara, Khiva, Ashgabat,
  • Overige excursies: Aralmeer, Natuurreservaat Aksu Djabagly, Ala Archa gletsjer park, zijdefabriek en nog veel meer.
  • Diverse maaltijden (ontbijt, lunch of diner)
  • Wegenkaarten van de te bereizen landen
  • Uitgebreid routeboek met o.a. gps coördinaten van de overnachtingsplekken
  • Twee voorbereidingsdagen voor de deelnemers
  • Techno-dag zodat u goed voorbereid op reis gaat
  • Korte cursus hoe te navigeren in deze landen
  • Micro-SD kaartje (kan alleen gebruikt worden met Garmin navigatie apparatuur) met daarop de wegenkaarten voor de gehele reis.

EXCLUSIEF

  • Brandstof voertuig
  • Benodigde vaccinaties
  • Benodigde verzekeringen zoals reisverzekering, ziektekostenverzekering, voertuigverzekering, annuleringsverzekering
  • Kosten voor benodigde visums en loi’s (letter of invitation)
  • Aansprakelijkheidsverzekering in de betreffende landen (soms verplicht)
  • Reserveonderdelen voertuig
  • Registratiekosten en gelden voor meldingsplicht (GOS-landen en Rusland)
  • Pasfoto’s
  • Simkaarten voor telefoon / internet gebruik
  • Navigatieapparatuur
  • Eventuele tol- pont- en grensgelden
  • Persoonlijke uitgaven en fooien
  • Drankjes tijdens maaltijden
  • Optionele excursies, entrees Nationale Parken
  • Bijdrage Calamiteitenfonds à € 2,50 per inschrijving
  • Verplichte bijdrage SGR à € 5,- per persoon

OVERIGE OPMERKINGEN

  • Er zijn diverse visa en loi’s nodig voor deze reis. TME verzorgt deze voor u!
  • Uw paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn bij de laatste uitreis uit Rusland
  • Reisverzekering is verplicht bij deelname aan deze reis
  • Wij adviseren u een annuleringsverzekering af te sluiten
  • De reisbegeleiding beschikt over een satelliettelefoon
  • We rijden niet in konvooi tenzij de plaatselijke autoriteiten het ons verplicht stellen.
  • De deelnemer aan onze reizen neemt deel aan het verkeer met zijn eigen voertuig volledig op eigen risico en zorgt voor een voertuig dat bij aanvang van de reis in zeer goede conditie is om deze reis te maken
  • De deelnemer aan onze reizen verkeert in voldoende fysieke en mentale conditie om deze reis te kunnen maken. Zowel van mens als machine wordt veel gevraagd tijdens deze reis
  • Wij zijn aangesloten bij de SGR en het Calamiteitenfonds


Heeft u vragen over deze reis?
Bel (0341-785 732) of email ons voor meer informatie.

VEELGESTELDE VRAGEN CAMPERREIS MONGOLIË & CENTRAAL-AZIË

Wat houdt een overland reis met een camper in?

Een reis als deze is niet een alledaagse reis die je “even” maakt. Het is een lange reis van ruim 3 maanden, die een gedegen voorbereiding vergt zowel van ons als organisatie als van u als deelnemer.

Het doel van deze reis is niet om u een relaxte vakantie te laten beleven, maar om u kennis te laten maken met de prachtige natuur en cultuur van de landen waar we doorheen reizen. We zijn vooral reizigers. U komt in aanraking met verschillende bevolkingsgroepen in verschillende landen die ieder hun eigen leefwijze hebben. Onze ervaring is dat deze mensen erg vriendelijk en soms nieuwsgierig zijn naar u.

Wij reizen door delen van de landen waar weinig toeristen komen. De bevolking reageert daar heel spontaan op onze komst. Ze zijn meestal ook erg nieuwsgierig naar ons (luxe) huisje op wielen.

U zult veel indrukken opdoen en voor onverwachte situaties komen te staan. Het zijn landen die, vergeleken met onze eigen cultuur, grote verschillen in gewoonten en gebruiken vertonen. Zaken die wij vanzelfsprekend vinden, zijn dat daar vaak niet. Wij willen u er nogmaals van doordringen dat tijdens een reis als deze veel zaken anders geregeld worden dan wij gewend zijn en dat het zeker niet altijd even efficiënt zal gaan. Dit is een onderdeel van het avontuur.

Het reizen door veelal weinig toeristische gebieden brengt ook met zich mee dat u, met een zekere regelmaat, op onverwachte wijzigingen in het programma moet rekenen. Soms kunnen we dat adequaat oplossen en soms zullen we echt moeten improviseren. Maar dat is een deel van dit bijzondere avontuur!

Een reis als deze vraagt van u als deelnemer niet alleen een flexibele instelling maar vraagt ook een sociale bijdrage en begrip voor de groep. Degenen die graag de stilte en eenzaamheid opzoeken en daarom graag een grote ruimte willen “claimen” en die niet bereid zijn tot inschikkelijkheid adviseren wij niet met ons mee te gaan! Tijdens deze reis zal het toch af en toe zo zijn dat we met de voertuigen heel dicht bij elkaar staan omdat dat niet anders kan.

Deze reis zal het nodige van uw lichamelijke en mentale conditie vragen maar wij denken dat u voor de geleverde “inspanning” héél veel terug krijgt en dat u aan het einde van deze reis kunt terugkijken op een mooi, boeiend en bijzonder avontuur!

Hoe flexibel moet ik zijn tijdens deze reis?

Onze reizen gaan door landen met heel andere gewoonten en gebruiken dan wij gewend zijn. Aan onze West-Europese verwachtingen kan meestal niet worden voldaan en het zijn geen luxe kampeerlanden. Daarom vraagt deze reis van de deelnemers een flexibele instelling, een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid en tevens voertuigen die in een uitstekende conditie verkeren.

Een individuele groepsreis - hoe werkt dat?

Bij ons reist u individueel en in uw eigen tempo naar de volgende overnachtingsplaats. Wij rijden niet in konvooi, tenzij dat ons wordt verplicht.
Wij gaan ervan uit dat u zelfstandig en alleen kunt rijden. Meestal vormen er zich bij een lange reis als deze spontaan kleine groepjes van een paar campers die regelmatig samen rijden. Dat initiatief ligt geheel  bij u.

Bij grenzen zullen we wel zoveel mogelijk gezamenlijk de grens passeren maar dat is dan vooral vanuit praktisch oogpunt.

U krijgt van ons een routeboek met daarin een beschrijving per dag van de aanbevolen route. Hoe laat u ’s morgens vertrekt en hoe laat u ’s avonds weer aankomt is geheel aan u. Wel maken wij daar afspraken over zodat wij als reisbegeleiding niet onnodig ongerust hoeven te zijn als u later op de overnachtingsplaats arriveert. In het routeboek staan de overnachtingsplaatsen aangegeven met gps coördinaten.

Tijdens de reis zijn er een diverse excursies en maaltijden die we gezamenlijk maken/houden  Daarnaast zullen wij u ook attent maken op andere (optionele) excursies en deze, waar mogelijk, voor u regelen. Op de andere dagen vult u de dag en avond in zoals u dat zelf graag wilt. U kunt de gezelligheid van uw medereizigers opzoeken en uw belevenissen van die dag delen met anderen maar u kunt er ook voor kiezen alleen die avondwandeling te maken of alleen uit eten gaan. Dat is geheel aan u.

Kan ik met mijn camper deze reis maken?

Deze reis is geschikt voor de gemiddelde camper maar niet voor caravans. Campers met zeer weinig bodemvrijheid of een erg grote oversteek achter de achteras vragen wij even contact met ons op te nemen en de mogelijkheden te bespreken. 4wd’s met daktent zijn welkom. Uw voertuig moet voorzien zijn van een dieselmotor en in een technische uitstekende staat zijn.

U hoeft voor deze reis niet perse een 4WD te hebben maar als u dat wel heeft kan dat natuurlijk handig zijn. Goede en sterke vering, veelal beter dan de standaard fabriekskwaliteit, zijn een must om deze reis te maken!

U moet zich realiseren dat een reis als deze erg zwaar is voor uw voertuig. Tijdens deze reis rijden wij soms over mooi geasfalteerde wegen maar ook met regelmaat zullen we over wegen rijden met slecht asfalt, gelapt asfalt, enorme spoorvorming of gaten in de weg. Onverharde wegen zullen ook zeker voorkomen maar beslaan maar een heel klein percentage van de te rijden afstand.  Kortom een reis waar uw voertuig wel het één en ander te verduren krijgt.

Wij verwachten dat uw voertuig in zeer goede conditie verkeerd als u deelneemt aan deze reis en niet door achterstallig onderhoud, dat voorkomen had kunnen worden, de groep ophoudt.

Bij pech met uw camper wordt in overleg met de reisbegeleiding gekeken naar de beste oplossing op dat moment. Hierbij verwachten wij ook participatie van de groep. Zodra degene met  pech geholpen is, bijvoorbeeld door naar een werkplaats te zijn gebracht, zet de reisbegeleiding de reis met de groep voort. Vanzelfsprekend laten wij u niet aan uw lot over en blijft de reisbegeleider in nauw contact met de getroffene en/of de garage. Echter u moet ook begrijpen dat de groep de reis moet kunnen vervolgen. Reparaties of onderdelen die opgestuurd moeten worden zullen al snel meerdere dagen in beslag nemen en daar kan de groep niet altijd op wachten.

Heb ik een navigatiesysteem nodig voor deze reis?

Omdat wij al onze overnachtingsplekken met gps coördinaten aangegeven heeft u zowel een navigatiesysteem als een offline app nodig waarmee u kunt navigeren. Tijdens de voorbereidingsdagen informeren we u hier verder over.

Qua navigatiesysteem adviseren we dringend om een Garmin aan te schaffen waar een micro-SD kaartje in geplaatst kan worden. Meer dan dat is er niet nodig. Het is niet nodig om twee Garmins aan te schaffen.

Naast de Garmin kun je tegenwoordig ook prima navigeren met bepaalde offline apps die op tablet of smartphone te downloaden zijn. Bovendien heeft de reisbegeleiding altijd een reserve Garmin bij zich voor in geval van nood.

Hoe zit het met de aansprakelijkheidsverzekering van mijn voertuig?

Het voertuig moet beschikken over een aansprakelijkheidsverzekering (groene kaart). Uw groene kaart zal in de meeste landen buiten Europa niet geldig zijn. Rusland is soms wel, soms niet in de verzekering opgenomen. 

Bij alle grenzen (met uitzondering van de Russische) zullen we verplicht zijn een lokale WA verzekering af te sluiten.

Tijdens de voorbereidingsdagen informeren we u over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het afsluiten van een allrisk of aanvullende WA verzekering. In voorgaande jaren is gebleken dat het niet altijd mogelijk is voor alle landen die we aandoen buiten Europa een aanvullende WA of allrisk verzekering  af te sluiten. We kunnen het helaas niet mooier maken dan het is en het is dus onderdeel van dit reis avontuur. 

Heb ik voor deze reis een carnet de passage nodig?

Nee, u heeft voor deze reis geen carnet de passage nodig. 

Mijn voertuig heeft een euro 6 motor, kan ik deze reis dan maken?

In principe is het mogelijk deze reis met een euro 6 motor te maken. De brandstof in Mongolië komt uit Rusland. Wij kunnen u echter op voorhand geen garantie geven dat het probleemloos zal verlopen. In 2019 hebben wij deze reis ook uitgevoerd en zijn er campers met een euro 6 motor mee geweest. Deze hebben de reis zonder problemen kunnen maken. 

Omdat in Oezbekistan de diesel wel enige zwavel en stof bevat is het raadzaam de motorolie sneller dan gebruikelijk te verversen. Vraag bij uw garage / dealer na of het nuttig is brandstofverbeteraar toe te voegen.

Heb ik vaccinaties nodig voor deze reis?

Er zijn geen specifieke vaccinaties verplicht. Wel wordt DTP en Hepatitis A aanbevolen. Aangezien de voorschriften regelmatig wijzigen kunt u het beste informeren bij uw huisarts of de plaatselijke GGD/vaccinatiedienst. Zij kunnen u de meest actuele informatie geven of kijk op de website van thuisvaccinatie.nl.. Of u inentingen nodig heeft hangt ook af van eerdere vaccinaties die u heeft gehad. 

Zijn er visa nodig voor deze reis?

Er zijn voor deze reis voor Rusland, Wit-Rusland en Mongolië visa en een uitnodigingsbrief vereist. Deze worden door Tailor Made Expeditions voor u verzorgd.

De paspoorten worden verzameld tijdens de kennismakingsmiddag. Daarna duurt het een aantal weken (ca. 6)  voordat u uw paspoort weer terug ontvangt.  

Wilt u in de tussentijd nog op pad? Vraag dan tijdig een identiteitskaart aan. Voor zowel het aanvragen als ophalen hiervan heeft u uw paspoort nodig. 

Waar overnachten we?

Tijdens deze reis zullen we vooral wild kamperen. In de steden staan we soms op de parkeerplaats bij een hotel of bij sport- of winkelcentra. Campings zijn er niet of nauwelijks. Bij hotels e.d. kijken we of we stroom kunnen regelen maar we kunnen dit niet op voorhand garanderen dat het gaat lukken. Het is voor een reis als deze belangrijk dat u voor meerdere dagen geheel selfsupporting bent.

Hoe is het sanitair onderweg?

Onderweg zullen we weinig tot geen gebruik kunnen maken van goede sanitaire voorzieningen. Ook vanuit hygiënisch oogpunt is het beter uw eigen toilet en douche (altijd) te gebruiken. U zult dan ook geheel selfsupporting moeten zijn met uw toilet en douche voor meerdere dagen.

Mag mijn huisdier mee?

Uw huisdier meenemen op deze reis is toegestaan, mits aangelijnd en deze mag geen overlast veroorzaken voor de medereizigers. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat uw huisdier de benodigde inentingen heeft voor deze reis en de benodigde documenten. Eventuele kosten voor uw huisdier op de overnachtingsplaats komen voor uw eigen rekening. Huisdieren kunnen nooit mee tijdens excursies of diners. Elk land heeft regels voor invoer van huisdieren. Op https://www.licg.nl is actuele informatie te vinden over huisdieren op vakantie.

Wij zullen tijdens deze reis ook nog wel eens op plekken staan waar het niet erg schaduwrijk is en de temperaturen zowel buiten maar zeker ook in de camper fors kunnen oplopen. Van belang om te overwegen of u uw huisdier wel of niet meeneemt.

Heeft u vragen over deze reis?
Bel (0341-785 732) of email ons voor meer informatie.

OVERLANDREIS CENTRAAL-AZIË & MONGOLIË:

Droom of werkelijkheid?

BOEK DEZE REIS