Voor onbepaalde tijd uitgesteld
Deze overlandreis met eigen camper gaat door maar liefst 10 landen te weten: Letland, Rusland, Kazachstan, Kirgizië, Oezbekistan, Turkmenistan, Iran, Armenië, Georgië en eindigt aan de zwarte zee in Turkije. Een reis die je maar 1x in je leven maakt! Een reis voor de avonturiers onder ons.
Route
Hoogtepunten
✓ Een lange en avontuurlijke reis waarbij u in ca. 4 maanden ruim 25.000km gaat rijden.
✓ Bijzondere ontmoetingen met de locals
✓ Overnachten in het wild of vlak naast een grote attractie.
✓ Grensovergangen blijven een uitdaging en zien wij als een dagexcursie
✓ Rijden door weidse en lege landschappen zoals in Kazachstan en Kirgizië.
✓ Rijden over de legendarische zijderoute zoals Samarkand, Bukhara en Khiva
✓ Ongeveer 30 dagen door Iran reizen met eigen camper
✓ Niet alledaagse excursies zoals naar het Aralmeer, een zijdefabriek of een adelaarsshow
Foto impressie
MAXIMAAL 10 CAMPERS
Kleinschalig & flexibel
INDIVIDUEEL EN TOCH SAMEN
Overdag ga je je eigen gang
Financiële zekerheid
SGR garantie, Calamiteitenfonds en VVKR
Reisdata & prijs
INCLUSIEF
- Alle overnachtingen volgens programma, inclusief verplichte overnachtingen in o.a. Turkmenistan die ons worden opgelegd door de overheid of nodig zijn voor het verkrijgen van een visum.
- Ervaren Nederlandstalige reisbegeleiding
- Assistentie onderweg van lokale gidsen / tolken
- Assistentie onderweg van lokale reisorganisaties.
- Verzorgen door TME van benodigde visa’s en loi’s
- Assistentie van TME bij het regelen van aanvraag Carnet de Passage én bij de aanvraag van aanvullende aansprakelijkheidsverzekering voor de camper
- Vele excursies waaronder stadsexcursies in Moskou, Suzdal, Turkestan, Samarkand, Buchara, Khiva, Ashgabat, Mashad, Isfahan, Qom, Teheran, Aralmeer, Natuurreservaat Aksu Djabagly, Ala Archa gletsjer park, zijdefabriek, Yazd, Shiraz en nog veel meer
- Diverse maaltijden (ontbijt, lunch of diner)
- Wegenkaarten (Reise Knowhow) van de te bereizen landen
- Uitgebreid routeboek met o.a. gps coördinaten van de overnachtingsplekken
- Twee voorbereidingsdagen voor de deelnemers
- Micro-SD kaart (kan alleen gebruikt worden met Garmin navigatieapparatuur) met daarop de routekaarten voor de hele reis!
EXCLUSIEF
- Brandstof voertuig
- Benodigde vaccinaties
- Benodigde verzekeringen zoals reisverzekering, ziektekostenverzekering, voertuigverzekering, annuleringsverzekering
- Aansprakelijkheidsverzekering in de betreffende landen ( verplicht te kopen bij binnenkomst in het land)
- Reserveonderdelen voertuig
- Registratiekosten en gelden voor meldingsplicht (GOS-landen en Rusland)
- Eventueel benodigd 2e paspoort, pasfoto’s
- Lokale simkaarten voor mobiele telefoon
- Navigatieapparatuur (Garmin 1x waar micro-SD kaartje in kan)
- Carnet de Passage
- Visa en LOI kosten
- Eventuele tol- pont en grensgelden
- Persoonlijke uitgaven en fooien
- Fooien voor gidsen. Hiervoor wordt bij aanvang van de reis een bedrag geïnd door de reisbegeleiding
- Drankjes tijdens maaltijden
- Optionele excursies, entrees Nationale Parken
- Bijdrage Calamiteitenfonds a € 2,50 per inschrijving
- Verplichte bijdrage SGR à € 5,- per persoon
OVERIGE OPMERKINGEN
- Aantal equipes maximaal 10 excl. reisbegeleiding
- Er zijn diverse visa en loi’s nodig voor deze reis. TME verzorgt deze voor u!
- Uw paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn bij uitreis uit Turkije!
- Reisverzekering is verplicht bij deelname aan deze reis
- Wij adviseren u een annuleringsverzekering af te sluiten
- De reisbegeleiding beschikt over een satelliet telefoon
- We rijden niet in konvooi tenzij de plaatselijke autoriteiten het ons verplicht stellen.
- De deelnemer aan onze reizen neemt deel aan het verkeer met zijn eigen voertuig volledig op eigen risico en zorgt voor een voertuig dat bij aanvang van de reis in zeer goede conditie is om deze reis te maken
- De deelnemer aan onze reizen verkeert in voldoende fysieke en mentale conditie om deze reis te kunnen maken. Zowel van mens als machine wordt veel gevraagd tijdens deze reis
- Wij zijn aangesloten bij de SGR en het Calamiteitenfonds
Heeft u vragen over deze reis?
Bel (0341-785 732) of email ons voor meer informatie.
LETLAND EN RUSLAND 11 DAGEN
We ontmoeten elkaar in het oosten van Letland. Hier houden we onze eerste briefing en welkomstdiner.
Nadat we de grens zijn gepasseerd reizen we naar Moskou waar we 2 dagen de tijd hebben om de Russische hoofdstad te leren kennen. In de nabijheid van Moskou liggen de steden van de Gouden Ring. We worden rondgeleid langs de pittoreske kerkjes in Suzdal en we kunnen hier ook delen van het oude tsarenrijk aanschouwen.
We vervolgen onze weg in zuidoostelijke richting door een zwak glooiend landbouwgebied afgewisseld met bos en passeren Nizhny Novgorod, bij ouderen bekend als de tot 1992 gesloten stad Gorki, de verbanningsplaats van Andrej Sacharov. Via Oeljanov, de geboorteplaats van Vladimir Iljitsj Oeljanov, beter bekend als Lenin bereiken we Samara. De op 1000km km van Moskou gelegen stad, is een miljoenenstad (2,3 milj.inw.) die vanwege de strategisch belangrijke ruimtevaart industrie (Sojoezraketten) in de Sovjettijd afgesloten was voor buitenlanders. In Samara stroomt de gelijknamige rivier in de Wolga.
Bij Uralsk passeren we de grens met Kazachstan. Deze stad ligt op de grens van Europa en Azië en heeft schitterende Russische architectuur.
KAZACHSTAN 15 DAGEN
Het reizen door de oneindige steppe zal veel indruk op ons maken. Qua grootte staat het land wereldwijd op de 9e plaats. Dank zij de oliewinning is het land het welvarendst van alle ‘stan’ landen.
Het Aralmeer had ooit een grootte van 400 km bij 280 km en had heerlijk schoon water en voldoende vis. Toen besloten de Sovjet autoriteiten om t.b.v. de textielindustrie het water te gebruiken voor de katoenverbouw. Naarmate de productie van katoen steeg, daalde het waterpeil van het Aralmeer. Dit had o.a. klimatologische gevolgen. Water en bodem zijn sterk verontreinigd door het overvloedig gebruik van bestrijdingsmiddelen.
Sinds 1999 is men begonnen met het herstellen van de toevoer van water maar een echte oplossing is nog niet gevonden. We bezoeken een deel van het Noordelijke meer, waar het water sinds een aantal jaren weer stijgt.
Baykonur is de naam van de plaats van de lanceerbasis van de Sovjet Unie. Yury Gagarin, de eerste mens in de ruimte, werd hier in gelanceerd in 1961. Het hondje Laika werd in 1957 vanuit Baykonur gelanceerd. Sinds de ineenstorting van de Sovjet Unie verhuurt Kazachstan het complex aan Rusland. Er is een klein museumpje over ruimtevaart in het stadje, maar meestal worden buitenlanders er niet toegelaten. Het is wel interessant te zien hoe deze Russische enclave bewaakt wordt.
In Turkestan staat het grootste monument van Kazachstan: het mausoleum van Hodja Ahmed Yasavi. De koperkamer heeft de grootste bakstenen koepel van Centraal-Azië.
Na Turkestan verandert het landschap: het wordt bergachtiger (het Tiensjan gebergte) en bezoeken we een van de oudste natuurreservaten van Centraal – Azië, Aksu-Zhabagly. Dit reservaat dankt zijn naam aan het grote aantal bloeiende tulpen naast 173 andere plantensoorten. Er zijn mogelijkheden voor excursies zowel te voet als te paard.
Via de levendige voormalige hoofdstad van Kazachstan, Almaty, en de prachtige Charyn canyon reizen we verder naar Kirgyzië.
KIRGYZIE 15 DAGEN
Kirgizië, Oezbekistan, Turkmenistan….. alleen de namen al klinken als uit een sprookje van 1001 nacht. En zo mooi als het klinkt zo mooi is ook deze reis met eigen campers door de landen van Centraal Azië.
De helft van dit bijzondere land ligt op een hoogte van 3000 meter in het Tiensjan-gebergte. De verschillende bergpassen bieden schitterende uitzichten. U rijdt langs glooiende grasvlakten waar nomaden met kuddes paarden en schapen rondtrekken.
De uitermate vriendelijke en gastvrije bevolking zal u ongetwijfeld kumis, de nationale drank van Kirgizië aanbieden.
Het grootste bergmeer in Kirgizië heet Ysykkol en betekent “warm meer” omdat dit meer door zijn voeding met onderaardse warme bronnen nooit bevriest. Het meer weerspiegelt niet alleen de met sneeuw bedekte toppen van het Tiensjan gebergte maar laat ons ook verbazen over de diep blauwe kleur van het warme water.
Via het kleine plaatsje Karakol, bekend om zijn appelboomgaarden en houten moskee, gaan we de indrukwekkende rotspartijen van Jeti-Oguz bekijken. We maken verder kennis met het Ysykkol meer, de prachtige bergen en canyons daar om heen.
Tijdens de reis is er de mogelijkheid om met een 4wd camper Song kul meer te bezoeken. De wegen er naar toe zijn allen ongeasfalteerd en het meer ligt op ca. 3.000m. hoogte. Heeft u geen 4wd camper maar wilt u er wel graag naar toe dan kunnen wij een excursie regelen naar dit hooggelegen meer waarbij u in een yurt overnacht.
Via de hoofdstad, Bishkek, Kyzyl Oy en het Toktogul stuwmeer verlaten we dit lege land met zijn yurts, gebergtes en valleien en gaan we bij Osh de grens over naar Oezbekistan.
OEZBEKISTAN 11 DAGEN
We arriveren in Oezbekistan door de mooie en economisch belangrijke Fergana vallei. Met de steden zoals Samarkand, de heilige stad Buchara en Khiva keren we als het ware terug in de oriëntaalse tijd. Minaretten, koranscholen en overdekte bazaars doen ons de magische Zijde route herbeleven. In Margilan kunnen we de productie van zijde volop in bedrijf zien.
Oezbekistan heeft geen verbinding met zee: handelsroutes over land zijn dus noodzakelijk. Gelegen tussen China en Turkije speelde Oezbekistan 2000 jaar geleden een belangrijke rol in de zijderoute. Het vormde er het hart van.
We zien dan ook prachtige overblijfselen van de eeuwenoude geschiedenis en schitterende architectuur. Na de Sovjetoverheersing kwamen de culturele rijkdommen langzamerhand uit de vergetelheid. Het land wordt streng geregeerd terwijl de bevolking buitengewoon vriendelijk en gastvrij is.
Buchara en Khiva liggen aan de rand van 2 enorm grote woestijnen Kyzylkum (rode woestijn) en Karakum (zwarte woestijn). Als we onze reis vervolgen naar Turkmenistan, doorkruisen we deze woestijnen. U zult dan ook met eigen ogen kunnen zien dat een woestijn allesbehalve monotoon of saai is.
TURKMENISTAN 4 DAGEN
Gedurende onze reis door Turkmenistan zullen we intensiever begeleid worden door een gids dan tot nu toe het geval was. Verreweg het meest mysterieuze land van alle ” stan ” landen en bewoond door een oud Turks volk. Zij waren oorspronkelijk nomaden.
Het gebied lag eeuwen op het kruispunt van verschillende beschavingen. In Koney Urgench, kunt u een wandeling maken door de historische stad Urgench, waar nog restanten van gebouwen uit de 11e t/m 16e eeuw te zien zijn. Een deel van het land was bekend onder de naam Turkestan, dat letterlijk ‘ land van de Turken’ betekent.
We brengen een bezoek aan Darvasa. Midden in de Karakum woestijn treffen we een bizarre combinatie aan van menselijk ingrijpen en een natuurlijk verschijnsel. De gaskrater, ook wel poort naar de hel genoemd, blaast zijn vuur dat over een afstand van kilometers zichtbaar is. Onderzoek heeft uitgewezen dat er ondanks alles toch leven in de krater is.
Nog met de indrukken van de steile zandduinen van Karakum en de krater Darwasa in ons achterhoofd bereiken we de hoofdstad van Turkmenistan, Ashgabat. Letterlijk de stad van de liefde met zijn marmeren paleizen en gouden koepels. Ashgabat telt meer fonteinen dan Las Vegas. Kortom: een bijzondere wereld in het midden van de woestijn.
IRAN 29 DAGEN
Het voormalige Perzië zal u verrassen met zijn zeer gastvrije en behulpzame bevolking. Het heeft mooie architectuur met een grote culturele achtergrond, overgebleven van een ontwikkelde beschaving en het heeft bijzonder mooie landschappen.
Na ons bezoek aan het pelgrims centrum Mashad met zijn heilige Goharshaad moskee vervolgen we onze weg door de uitlopers van het Kopet Dag gebergte naar het Golestan National Park. Langs de kust van de Kaspische Zee en dwars door het indrukwekkende Elborzgebergte bereiken we de hoofdstad Teheran.
Deze enorme metropool met bijna 14 miljoen inwoners zal u de adem benemen. Ook hier zullen we weer traditionele stijlen met westerse stijlen gemixt zien worden. In Teheran spelen de vrouwen met de sociale conventies. Zwaar opgemaakte gezichten en geblondeerde haren tarten de vele regels in deze Islamitische Republiek. Dit ondanks het patrouilleren van de zedenpolitie.
We hebben nu de middagzon in de rug en reizen zuidwaards. Gelukkig zijn de temperaturen tijdens dit deel van het jaar aangenaam. Het charmante Kashan is één van de bezienswaardigheden op weg naar het wereldberoemde Isfahan. De vervaardiging van Perzische tapijten speelt in Isfahan een belangrijke rol. Ook wordt er veel zijde verwerkt. In de omgeving wordt veel katoen, graan en tabak verbouwd. Statige gebouwen uit de Safawiden dynastie, de magnifieke moskee van de koning en de brug met 33 bogen stralen een enorme oriëntaalse charme uit.
Langs zoutvlaktes en door woestijnen van zand en steen vervolgen we onze weg naar Chak Chak, Yazd en Shiraz. We maken kennis met het pré-islamitische geloof van Iran en haar gebruiken, we zien hoe de bevolking in het verleden hun huizen in deze hete gebieden toch koel konden houden en hoe ze van veraf via ingenieuze systemen hun water verkregen. Natuurlijk brengen we ook een bezoek aan “de stad van de Perzen” en de prachtige Achaemenidische graftombes en Sassanidische inscripties bij Naqsh-e Rustam en Naqsh-e Rajab.
Anaf Shiraz, het zuidelijkste punt van de reis, gaan we via het Zagros gebergte door de armere delen van Iran noordwaards naar de beroemde inscripties van Bisotun. Nog steeds is er geen einde aan de culturele rijkdom, de werelderfgoed monumenten en enorme gastvrijheid van de Iraanse bevolking.
ARMENIE & GEORGIE 9 DAGEN
Armenië is het land van de uitgestrekte en weidse landschappen met bovendien een aantal prachtige kloosters om te bezoeken.
We doorkruisen Georgië waarbij er onderweg gelegenheid is om bijvoorbeeld een kijkje te nemen in het Stalin museum.
EINDE REIS
We sluiten de reis af op een prettige locatie in Trabzon met o.a. sauna faciliteiten!
Klanten aan het woord
We ontvingen bij de kennismakingsmiddag en mooi en heel informatief routeboek. Fijn om met maximaal 10 campers te reizen daardoor is het niet zo massaal en kun je met iedereen contact hebben. De reisbegeleiders waren er als we ze nodig hadden. Fijne mensen. Mooie bergroutes gereden en de excursie in Berat vonden we heel goed!
Deze reis heeft aan onze verwachtingen voldaan. Goede excursies, geweldige landschappen en een gezellige groep! Op een enkele camping na waren ze in het algemeen goed. We hadden wel nog wat meer willen wandelen maar daar was de tijd te kort voor.
Wat een prachtige landen, een super routeboek en fijne reisbegeleiding. Het rijden over de (soms slechte) wegen in Albanie en het bezoek aan Berat waren enkele hoogtepunten. En National Park Durmitor met z’n grandioze mooie en lange bergweg….echt de kers op de taart! Een minderpunt was een overnachting bij een sportcomplex.
Er was tijdens de reis voldoende vrijheid om individueel dingen te ondernemen. We hebben veel mooie routes door Albanie en Montenegro gereden. De excursies naar Kotor en Beirat waren ook echt de moeite waard. Bij Beirat hadden we een goede gids die zeer informatief vertelde. De reisbegeleiders vonden we pro-actief en meedenkend.
Het was een goed georganiseerde reis met veel bezienswaardigheden. Voor ons waren de hoogtepunten in deze reis Montenegro, Albanië en Skopje. De campings schoten soms wat te kort, maar dat wisten we van te voren en was daardoor niet erg.
Onze reisbegeleiders
Ervaren en betrokken
Avontuurlijke bestemmingen
Rijden niet in konvooi
Kleinschalige camperreis
Géén jeu de boules
Veelgestelde vragen
Wij reizen met maximaal 10 campers. Compact en flexibel dus!
Een reis als deze is niet een alledaagse reis die je “even” maakt. Het is een lange reis van ruim 3 maanden, die een gedegen voorbereiding vergt zowel van ons als organisatie als van u als deelnemer.
Het doel van deze reis is niet om u een relaxte vakantie te laten beleven, maar om u kennis te laten maken met de prachtige natuur en cultuur van de landen waar we doorheen reizen. We zijn vooral reizigers. U komt in aanraking met verschillende bevolkingsgroepen in verschillende landen die ieder hun eigen leefwijze hebben. Onze ervaring is dat deze mensen erg vriendelijk en soms nieuwsgierig zijn naar u.
Wij reizen door delen van de landen waar weinig toeristen komen. De bevolking reageert daar heel spontaan op onze komst. Ze zijn meestal ook erg nieuwsgierig naar ons (luxe) huisje op wielen.
U zult veel indrukken opdoen en voor onverwachte situaties komen te staan. Het zijn landen die, vergeleken met onze eigen cultuur, grote verschillen in gewoonten en gebruiken vertonen. Zaken die wij vanzelfsprekend vinden, zijn dat daar vaak niet. Wij willen u er nogmaals van doordringen dat tijdens een reis als deze veel zaken anders geregeld worden dan wij gewend zijn en dat het zeker niet altijd even efficiënt zal gaan. Dit is een onderdeel van het avontuur.
Het reizen door veelal weinig toeristische gebieden brengt ook met zich mee dat u, met een zekere regelmaat, op onverwachte wijzigingen in het programma moet rekenen. Soms kunnen we dat adequaat oplossen en soms zullen we echt moeten improviseren. Maar dat is een deel van dit bijzondere avontuur!
Een reis als deze vraagt van u als deelnemer niet alleen een flexibele instelling maar vraagt ook een sociale bijdrage en begrip voor de groep. Degenen die graag de stilte en eenzaamheid opzoeken en daarom graag een grote ruimte willen “claimen” en die niet bereid zijn tot inschikkelijkheid adviseren wij niet met ons mee te gaan! Tijdens deze reis zal het toch af en toe zo zijn dat we met de voertuigen heel dicht bij elkaar staan omdat dat niet anders kan.
Deze reis zal het nodige van uw lichamelijke en mentale conditie vragen maar wij denken dat u voor de geleverde “inspanning” héél veel terug krijgt en dat u aan het einde van deze reis kunt terugkijken op een mooi, boeiend en bijzonder avontuur!
Heel vaak krijgen wij de vraag of we dan net zo reizen als het welbekende tv programma we-zijn-er-bijna. En laten we dat nou vooral niet doen! Er zijn vele manieren om samen op pad te gaan en wij doen dat anders. Wij vinden het belangrijk dat u overdag lekker uw eigen gang kunt gaan. We gaan dus niet “over-organiseren”.
Wij organiseren ook geen happy hour, quiz of jeu de boules op de overnachtingsplaats. We houden, als dat nodig is, een briefing (met de hele groep) over de voortgang van de reis. Ons streven is om niet dagelijks een briefing te houden zodat u niet elke dag de verplichting heeft om op een bepaalde tijd op de overnachtingsplaats te moeten zijn.
Samen met elkaar borrelen en vertellen wat je onderweg allemaal hebt gezien en meegemaakt, elkaar helpen of samen uit eten gaan, het ontstaat spontaan vanuit de groep en gebeurt met regelmaat.
Onze reizen gaan door landen met heel andere gewoonten en gebruiken dan wij gewend zijn. Aan onze West-Europese verwachtingen kan meestal niet worden voldaan en het zijn geen luxe kampeerlanden. Daarom vraagt deze reis van de deelnemers een flexibele instelling, een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid en tevens voertuigen die in een uitstekende conditie verkeren.
Jazeker. Het is juist de bedoeling om overdag lekker op pad te gaan zoals u dat ook zou doen als u zelf op pad gaat. Vertrekken zo laat (of vroeg) als u wilt, bezienswaardigheden onderweg wel of niet gaan zien en koffie-, lunch- of thee pauzes houden wanneer het u uitkomt.
Zo zijn we samen op pad maar beleef en maakt u toch ook uw eigen reiservaring!
Onze deelnemers zijn meestal mensen die al heel veel, op eigen houtje, hebben rondgetrokken met de camper. Mensen die geen reisorganisatie nodig hebben om een mooie reis te maken. Maar…. ze hebben ook gemerkt dat reizen met anderen ook veel kan brengen zoals gezelschap van medereizigers, meer zien dan wanneer u zelf de reis zou maken, niet op zoek hoeven naar een overnachtingsplek en daardoor overdag meer tijd overhouden om te genieten van wat er op uw pad komt. En mocht u bijvoorbeeld met een lekke band langs de weg staan, dan zijn er, naast de reisbegeleiders, ook medereizigers die u dan kunnen helpen!
Uit onze reizen zijn al diverse reismaatjes en vriendschappen ontstaan. Vanwege de lengte van onze reizen zijn de meeste deelnemers 60 en 70 plus.
We rijden nooit in konvooi tenzij de autoriteiten van een land ons dat verplichten of als het beter zou zijn voor onze veiligheid. Tijdens deze reis hoeven we niet in konvooi te rijden.
Tijdens deze reis zullen we vooral wild kamperen. In de steden staan we soms op de parkeerplaats bij een hotel of bij sport- of winkelcentra. Campings zijn er niet of nauwelijks. Bij hotels e.d. kijken we of we stroom kunnen regelen maar we kunnen dit niet op voorhand garanderen dat het gaat lukken. Het is voor een reis als deze belangrijk dat u voor meerdere dagen geheel selfsupporting bent.
Onderweg zullen we weinig tot geen gebruik kunnen maken van goede sanitaire voorzieningen. Ook vanuit hygiënisch oogpunt is het beter uw eigen toilet en douche (altijd) te gebruiken. U zult dan ook voor meerdere dagen selfsupporting moeten zijn met uw toilet en douche.
Er zijn voor deze reis op het moment van schrijven voor Rusland, Turkmenistan en Iran een visum en uitnodigingsbrief vereist. Deze worden door Tailor Made Expeditions voor u verzorgd.Voor deze reis zal met grote waarschijnlijkheid een 2e paspoort nodig zijn voor het aanvragen van het visum van Iran.
De paspoorten worden verzameld tijdens de kennismakingsdagen. Daarna duurt het een aantal weken (ca. 6) voordat u uw paspoort weer terug ontvangt.
Wilt u in de tussentijd nog op pad? Vraag dan tijdig een identiteitskaart aan. Voor zowel het aanvragen als ophalen hiervan heeft u uw paspoort nodig.
Er zijn geen specifieke vaccinaties verplicht. Wel wordt DTP en Hepatitis A aanbevolen. Aangezien de voorschriften regelmatig wijzigen kunt u het beste informeren bij uw huisarts of de plaatselijke GGD/vaccinatiedienst. Zij kunnen u de meest actuele informatie geven of kijk op de website van thuisvaccinatie.nl. Of u inentingen nodig heeft hangt ook af van eerdere vaccinaties die u heeft gehad.
Omdat wij al onze overnachtingsplekken met gps coördinaten aangegeven heeft u zowel een navigatiesysteem als een offline app nodig waarmee u kunt navigeren. Tijdens de voorbereidingsdagen informeren we u hier verder over.
Qua navigatiesysteem adviseren we dringend om een Garmin aan te schaffen waar een micro-SD kaartje in geplaatst kan worden. Meer dan dat is er niet nodig. Het is niet nodig om twee Garmins aan te schaffen.
Naast de Garmin kun je tegenwoordig ook prima navigeren met bepaalde offline apps die op tablet of smartphone te downloaden zijn. Bovendien heeft de reisbegeleiding altijd een reserve Garmin bij zich voor in geval van nood.
Deze reis is geschikt voor de gemiddelde camper maar niet voor caravans. Campers met zeer weinig bodemvrijheid of een erg grote oversteek achter de achteras vragen wij even contact met ons op te nemen en de mogelijkheden te bespreken. 4wd’s met daktent zijn welkom. Uw voertuig moet voorzien zijn van een dieselmotor en in een technische uitstekende staat zijn.
U hoeft voor deze reis niet perse een 4WD te hebben maar als u dat wel heeft kan dat natuurlijk handig zijn. Goede en sterke vering, veelal beter dan de standaard fabriekskwaliteit, zijn een must om deze reis te maken! U moet zich realiseren dat een reis als deze erg zwaar is voor uw voertuig. Tijdens deze reis rijden wij soms over mooi geasfalteerde wegen maar ook met regelmaat zullen we over wegen rijden met slecht asfalt, gelapt asfalt, enorme spoorvorming of gaten in de weg. Onverharde wegen zullen ook zeker voorkomen maar beslaan maar een heel klein percentage van de te rijden afstand. Kortom een reis waar uw voertuig wel het één en ander te verduren krijgt. Wij verwachten dat uw voertuig in zeer goede conditie verkeerd als u deelneemt aan deze reis en niet door achterstallig onderhoud, dat voorkomen had kunnen worden, de groep ophoudt.
Bij pech met uw camper wordt in overleg met de reisbegeleiding gekeken naar de beste oplossing op dat moment. Hierbij verwachten wij ook participatie van de groep. Zodra degene met pech geholpen is, bijvoorbeeld door naar een werkplaats te zijn gebracht, zet de reisbegeleiding de reis met de groep voort. Vanzelfsprekend laten wij u niet aan uw lot over en blijft de reisbegeleider in nauw contact met de getroffene en/of de garage.
Echter u moet ook begrijpen dat de groep de reis moet kunnen vervolgen. Reparaties of onderdelen die opgestuurd moeten worden zullen al snel meerdere dagen in beslag nemen en daar kan de groep niet altijd op wachten.
In principe is het mogelijk deze reis met een euro 6 motor te maken. Wij kunnen u echter op voorhand geen garantie geven dat het probleemloos zal verlopen. In 2019 hebben wij deze reis voor de laatste keer uitgevoerd en zijn er campers met een euro 6 motor mee geweest. De “gewone” euro 6 motoren (zonder ad blue toevoeging) hebben allemaal de reis zonder problemen kunnen maken. De camper met euro 6 en ad blue toevoeging ondervond wel de nodige problemen. Onduidelijk is of dit een incidenteel dan wel structureel probleem was (Indien van toepassing: overleg met uw dealer).
Omdat in Iran de diesel veel zwavel en stof bevat (en in mindere mate dat ook in Oezbekistan het geval is), is het raadzaam de motorolie sneller dan gebruikelijk te verversen. Vraag bij uw garage / dealer na of het nuttig is brandstofverbeteraar toe te voegen.
Het voertuig moet beschikken over een aansprakelijkheidsverzekering (groene kaart). Uw groene kaart zal in de meeste landen buiten Europa niet geldig zijn. Rusland is soms wel, soms niet in de verzekering opgenomen.
Bij alle grenzen (met uitzondering van de Russische) zullen we verplicht zijn een lokale WA verzekering af te sluiten. Tijdens de voorbereidingsdagen informeren we u over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het afsluiten van een allrisk of aanvullende WA verzekering.
In voorgaande jaren is gebleken dat het niet altijd mogelijk is voor alle landen die we aandoen buiten Europa een aanvullende WA of allrisk verzekering af te sluiten. We kunnen het helaas niet mooier maken dan het is en het is dus onderdeel van dit reis avontuur.
Voor Iran is een zgn. Carnet de Passage nodig. Dit is een internationaal douanedocument dat door sommige landen verplicht is gesteld om het land in te kunnen reizen met uw voertuig. Het gaat om een tijdelijke invoer van uw voertuig zonder dat u daar invoerbelasting voor moet betalen.
Het Carnet de Passage heeft een van te voren bepaalde geldigheidstermijn van maximaal 1 jaar en moet bij de ADAC in Duitsland worden aangevraagd. Wij assisteren u bij deze aanvraag.Naast de kosten van de aanvraag moet u een borg voldoen die een % is van de dagwaarde van uw voertuig. U bepaalt zelf de dagwaarde maar de ADAC beoordeelt wel of deze reëel is.
Uw huisdier meenemen op deze reis is toegestaan. Deze moet wel zijn aangelijnd en mag geen overlast veroorzaken voor de medereizigers. Huisdieren kunnen nooit mee tijdens excursies of diners.
U bent er zelf verantwoordelijk voor dat uw huisdier de benodigde inentingen en documenten heeft voor deze reis. Eventuele kosten voor uw huisdier op de overnachtingsplaats komen voor uw eigen rekening.
Elk land heeft regels voor invoer van huisdieren. Op https://www.licg.nl is actuele informatie te vinden over huisdieren op vakantie.
Wij houden voor al onze reizen ca. 6 weken voor de start van de reis een zgn. kennismakingsmiddag (of ochtend).
Tijdens deze kennismakingsmiddag maakt u kennis met de andere deelnemers en met de reisbegeleiders van de reis. Wij vertellen u dan (middels een presentatie) de nodige ins en outs die van belang zijn voor de reis. Tevens ontvangt u tijdens die middag (of ochtend) een uitgebreid routeboek én een wegenkaart.
Wilt u daar niet op wachten en u nu al op de hoogte stellen om goed voorbereid op reis te gaan? Via onderstaande link kunt u de praktische informatie over de Balkan landen op de website van de ANWB vinden.