ZIJDEROUTE MET EIGEN CAMPER | 97 DAGEN

OVERLANDREIS MET MAXIMAAL 10 CAMPERS

ONLINE REIS-INSPIRATIE-DAGEN MAART 2021

ZIJDEROUTE MET EIGEN CAMPER

Deze overlandreis met eigen camper gaat door maar liefst 10 landen te weten: Letland, Rusland, Kazachstan, Kirgizië, Oezbekistan, Turkmenistan, Iran, Armenië, Georgië en eindigt aan de zwarte zee in Turkije.

Het is een bijzondere reis voor de avonturiers onder ons. Deze lange reizen blijven, hoe goed ze ook door ons zijn voorbereid, onderweg altijd voor onverwachte verrassingen zorgen. Dat is dan ook deel van het avontuur waar we naar op zoek zijn. Het onbekende wacht op ons!

We maken deze reis in een kleine groep met maximaal 10 campers!

 

WAT MAAKT DEZE REIS BIJZONDER?

  • Een lange en avontuurlijke reis waarbij u in ca. 4 maanden ruim 25.000km gaat rijden.
  • Bijzondere ontmoetingen met de locals.
  • Overnachten in het wild of vlak naast een grote attractie.
  • Grensovergangen blijven een uitdaging en zien wij als een dagexcursie.
  • Rijden door het uitgestrekte Kazachstan.
  • Rijden over delen van de legendarische Zijderoute zoals Samarkand, Bukhara en Khiva.
  • Ongeveer 30 dagen door Iran reizen met eigen camper.
  • Niet alledaagse excursies maken bijvoorbeeld naar het Aralmeer, een zijdefabriek, een adelaarsshow en steden bezoeken zoals Samarkand, Khiva, Isfahan en Teheran.

REISBESCHRIJVING ZIJDEROUTE MET EIGEN CAMPER


LETLAND  | 1 DAG

We ontmoeten elkaar in het oosten van Letland. Hier houden we onze eerste briefing en welkomstdiner.

RUSLAND | 10 DAGEN

Nadat we de grens zijn gepasseerd reizen we naar Moskou waar we 2 dagen de tijd hebben om de Russische hoofdstad te leren kennen. In de nabijheid van Moskou liggen de steden van de Gouden Ring. We worden rondgeleid langs de pittoreske kerkjes in Suzdal en we kunnen hier ook delen van het oude tsarenrijk aanschouwen.

We vervolgen onze weg in zuidoostelijke richting door een zwak glooiend landbouwgebied afgewisseld met bos en passeren Nizhny Novgorod, bij ouderen bekend als de tot 1992 gesloten stad Gorki, de verbanningsplaats van Andrej Sacharov. Via Oeljanov, de geboorteplaats van Vladimir Iljitsj Oeljanov, beter bekend als Lenin bereiken we Samara. De op 1000km km van Moskou gelegen stad, is een miljoenenstad (2,3 milj.inw.) die vanwege de strategisch belangrijke ruimtevaart industrie (Sojoezraketten) in de Sovjettijd afgesloten was voor buitenlanders. In Samara stroomt de gelijknamige rivier in de Wolga.

Bij Uralsk passeren we de grens met Kazachstan. Deze stad ligt op de grens van Europa en Azië en heeft schitterende Russische architectuur.

KAZACHSTAN | 15 DAGEN

Het reizen door de oneindige steppe zal veel indruk op ons maken. Qua grootte staat het land wereldwijd op de 9e plaats. Dank zij de oliewinning is het land het welvarendst van alle ‘stan’ landen.

Het Aralmeer had ooit een grootte van 400 km bij 280 km en had heerlijk schoon water en voldoende vis. Toen besloten de Sovjet autoriteiten om t.b.v. de textielindustrie het water te gebruiken voor de katoenverbouw. Naarmate de productie van katoen steeg, daalde het waterpeil van het Aralmeer. Dit had o.a. klimatologische gevolgen. Water en bodem zijn sterk verontreinigd door het overvloedig gebruik van bestrijdingsmiddelen.

Sinds 1999 is men begonnen met het herstellen van de toevoer van water maar een echte oplossing is nog niet gevonden. We bezoeken een deel van het Noordelijke meer, waar het water sinds een aantal jaren weer stijgt.

Baykonur is de naam van de plaats van de lanceerbasis van de Sovjet Unie. Yury Gagarin, de eerste mens in de ruimte, werd hier in gelanceerd in 1961. Het hondje Laika werd in 1957 vanuit Baykonur gelanceerd. Sinds de ineenstorting van de Sovjet Unie verhuurt Kazachstan het complex aan Rusland. Er is een klein museumpje over ruimtevaart in het stadje, maar meestal worden buitenlanders er niet toegelaten. Het is wel interessant te zien hoe deze Russische enclave bewaakt wordt.

In Turkestan staat het grootste monument van Kazachstan: het mausoleum van Hodja Ahmed Yasavi. De koperkamer heeft de grootste bakstenen koepel van Centraal-Azië.

Na Turkestan verandert het landschap: het wordt bergachtiger (het Tiensjan gebergte) en bezoeken we een van de oudste natuurreservaten van Centraal – Azië, Aksu-Zhabagly. Dit reservaat dankt zijn naam aan het grote aantal bloeiende tulpen naast 173 andere plantensoorten. Er zijn mogelijkheden voor excursies zowel te voet als te paard.

Via de levendige voormalige hoofdstad van Kazachstan, Almaty, en de prachtige Charyn canyon reizen we verder naar Kirgyzië.

KIRGYZIË | 15 DAGEN

Kirgizië, Oezbekistan, Turkmenistan….. alleen de namen al klinken als uit een sprookje van 1001 nacht. En zo mooi als het klinkt zo mooi is ook deze reis met eigen campers door de landen van Centraal Azië.

De helft van dit bijzondere land ligt op een hoogte van 3000 meter in het Tiensjan-gebergte. De verschillende bergpassen bieden schitterende uitzichten. U rijdt langs glooiende grasvlakten waar nomaden met kuddes paarden en schapen rondtrekken.
De uitermate vriendelijke en gastvrije bevolking zal u ongetwijfeld kumis, de nationale drank van Kirgizië aanbieden.

Het grootste bergmeer in Kirgizië heet Ysykkol en betekent “warm meer” omdat dit meer door zijn voeding met onderaardse warme bronnen nooit bevriest. Het meer weerspiegelt niet alleen de met sneeuw bedekte toppen van het Tiensjan gebergte maar laat ons ook verbazen over de diep blauwe kleur van het warme water.

Via het kleine plaatsje Karakol, bekend om zijn appelboomgaarden en houten moskee, gaan we de indrukwekkende rotspartijen van Jeti-Oguz bekijken. We maken verder kennis met het Ysykkol meer, de prachtige bergen en canyons daar om heen.

Tijdens de reis is er de mogelijkheid om met een 4wd camper Song kul meer te bezoeken. De wegen er naar toe zijn allen ongeasfalteerd en het meer ligt op ca. 3.000m. hoogte. Heeft u geen 4wd camper maar wilt u er wel graag naar toe dan kunnen wij een excursie regelen naar dit hooggelegen meer waarbij u in een yurt overnacht.

Via de hoofdstad, Bishkek, Kyzyl Oy en het Toktogul stuwmeer verlaten we dit lege land met zijn yurts, gebergtes en valleien en gaan we bij Osh de grens over naar Oezbekistan.

OEZBEKISTAN | 11 DAGEN

We arriveren in Oezbekistan door de mooie en economisch belangrijke Fergana vallei. Met de steden zoals Samarkand, de heilige stad Buchara en Khiva keren we als het ware terug in de oriëntaalse tijd. Minaretten, koranscholen en overdekte bazaars doen ons de magische Zijde route herbeleven. In Margilan kunnen we de productie van zijde volop in bedrijf zien.

Oezbekistan heeft geen verbinding met zee: handelsroutes over land zijn dus noodzakelijk. Gelegen tussen China en Turkije speelde Oezbekistan 2000 jaar geleden een belangrijke rol in de zijderoute. Het vormde er het hart van.

We zien dan ook prachtige overblijfselen van de eeuwenoude geschiedenis en schitterende architectuur. Na de Sovjetoverheersing kwamen de culturele rijkdommen langzamerhand uit de vergetelheid. Het land wordt streng geregeerd terwijl de bevolking buitengewoon vriendelijk en gastvrij is.

Buchara en Khiva liggen aan de rand van 2 enorm grote woestijnen Kyzylkum (rode woestijn) en Karakum (zwarte woestijn). Als we onze reis vervolgen naar Turkmenistan, doorkruisen we deze woestijnen. U zult dan ook met eigen ogen kunnen zien dat een woestijn allesbehalve monotoon of saai is.

TURKMENISTAN | 4 DAGEN

Gedurende onze reis door Turkmenistan zullen we intensiever begeleid worden door een gids dan tot nu toe het geval was. Verreweg het meest mysterieuze land van alle ” stan ” landen en bewoond door een oud Turks volk. Zij waren oorspronkelijk nomaden.
Het gebied lag eeuwen op het kruispunt van verschillende beschavingen. In Koney Urgench, kunt u een wandeling maken door de historische stad Urgench, waar nog restanten van gebouwen uit de 11e t/m 16e eeuw te zien zijn. Een deel van het land was bekend onder de naam Turkestan, dat letterlijk ‘ land van de Turken’ betekent.

We brengen een bezoek aan Darvasa. Midden in de Karakum woestijn treffen we een bizarre combinatie aan van menselijk ingrijpen en een natuurlijk verschijnsel. De gaskrater, ook wel poort naar de hel genoemd, blaast zijn vuur dat over een afstand van kilometers zichtbaar is. Onderzoek heeft uitgewezen dat er ondanks alles toch leven in de krater is.

Nog met de indrukken van de steile zandduinen van Karakum en de krater Darwasa in ons achterhoofd bereiken we de hoofdstad van Turkmenistan, Ashgabat. Letterlijk de stad van de liefde met zijn marmeren paleizen en gouden koepels. Ashgabat telt meer fonteinen dan Las Vegas. Kortom: een bijzondere wereld in het midden van de woestijn.

IRAN | 29 DAGEN

Het voormalige Perzië zal u verrassen met zijn zeer gastvrije en behulpzame bevolking. Het heeft mooie architectuur met een grote culturele achtergrond, overgebleven van een ontwikkelde beschaving en het heeft bijzonder mooie landschappen.

Na ons bezoek aan het pelgrims centrum Mashad met zijn heilige Goharshaad moskee vervolgen we onze weg door de uitlopers van het Kopet Dag gebergte naar het Golestan National Park. Langs de kust van de Kaspische Zee en dwars door het indrukwekkende Elborzgebergte bereiken we de hoofdstad Teheran.

Deze enorme metropool met bijna 14 miljoen inwoners zal u de adem benemen. Ook hier zullen we weer traditionele stijlen met westerse stijlen gemixt zien worden. In Teheran spelen de vrouwen met de sociale conventies. Zwaar opgemaakte gezichten en geblondeerde haren tarten de vele regels in deze Islamitische Republiek. Dit ondanks het patrouilleren van de zedenpolitie.

We hebben nu de middagzon in de rug en reizen zuidwaards. Gelukkig zijn de temperaturen tijdens dit deel van het jaar aangenaam. Het charmante Kashan is één van de bezienswaardigheden op weg naar het wereldberoemde Isfahan. De vervaardiging van Perzische tapijten speelt in Isfahan een belangrijke rol. Ook wordt er veel zijde verwerkt. In de omgeving wordt veel katoen, graan en tabak verbouwd. Statige gebouwen uit de Safawiden dynastie, de magnifieke moskee van de koning en de brug met 33 bogen stralen een enorme oriëntaalse charme uit.

Langs zoutvlaktes en door woestijnen van zand en steen vervolgen we onze weg naar Chak Chak, Yazd en Shiraz. We maken kennis met het pré-islamitische geloof van Iran en haar gebruiken, we zien hoe de bevolking in het verleden hun huizen in deze hete gebieden toch koel konden houden en hoe ze van veraf via ingenieuze systemen hun water verkregen. Natuurlijk brengen we ook een bezoek aan “de stad van de Perzen” en de prachtige Achaemenidische graftombes en Sassanidische inscripties bij Naqsh-e Rustam en Naqsh-e Rajab.

Anaf Shiraz, het zuidelijkste punt van de reis, gaan we via het Zagros gebergte door de armere delen van Iran noordwaards naar de beroemde inscripties van Bisotun. Nog steeds is er geen einde aan de culturele rijkdom, de werelderfgoed monumenten en enorme gastvrijheid van de Iraanse bevolking.

ARMENIË | 5 DAGEN

Armenië is het land van de uitgestrekte en weidse landschappen met bovendien een aantal prachtige kloosters om te bezoeken.

GEORGIË | 4 DAGEN

We doorkruisen Georgië waarbij er onderweg gelegenheid is om bijvoorbeeld een kijkje te nemen in het Stalin museum.

TURKIJE | 1 DAG

We sluiten de reis af op een prettige locatie in Trabzon met o.a. sauna faciliteiten!

KAART ZIJDEROUTE MET EIGEN CAMPER

DATA & PRIJZEN ZIJDEROUTE MET EIGEN CAMPER

  • Reisdata:  16 juli t/m 20 oktober 2022
  • Aantal dagen: 97
  • Prijs : € 5.355,-  per persoon bij 2 personen per equipe
  • Prijs soloreiziger op aanvraag
  • Startplaats: oost Letland
  • Eindplaats: Turkije (zwarte zee kust)
  • Geschikt voor camper, 4×4 of ander reisvoertuig
  • Aantal kilometers ca. 23.000
  • Aantal deelnemers: maximaal 10 voertuigen (excl. reisbegeleiding)
  • Twee voorbereidingsdagen voor de deelnemers

INCLUSIEF

  • Alle overnachtingen volgens programma, inclusief verplichte overnachtingen in o.a. Turkmenistan die ons worden opgelegd door de overheid of nodig zijn voor het verkrijgen van een visum.
  • Ervaren Nederlandstalige reisbegeleiding
  • Assistentie onderweg van lokale gidsen / tolken
  • Assistentie onderweg van lokale reisorganisaties.
  • Verzorgen door TME van benodigde visa’s en loi’s
  • Assistentie van TME bij het regelen van aanvraag Carnet de Passage én bij de aanvraag van aanvullende aansprakelijkheidsverzekering voor de camper
  • Vele excursies waaronder stadsexcursies in Moskou, Suzdal, Turkestan, Samarkand, Buchara, Khiva, Ashgabat, Mashad, Isfahan, Qom, Teheran
  • Overige excursies: Aralmeer, Natuurreservaat Aksu Djabagly, Ala Archa gletsjer park, zijdefabriek, Yazd, Shiraz en nog veel meer
  • Diverse maaltijden (ontbijt, lunch of diner)
  • Wegenkaarten (Reise Knowhow) van de te bereizen landen
  • Uitgebreid routeboek met o.a. gps coördinaten van de overnachtingsplekken
  • Twee voorbereidingsdagen voor de deelnemers incl korte cursus hoe te navigeren in deze landen
  • Micro-SD kaart (kan alleen gebruikt worden met Garmin navigatieapparatuur) met daarop de routekaarten voor de hele reis!
  • Technodag zodat u goed voorbereid op pad gaat.

EXCLUSIEF

•    Brandstof voertuig
•    Benodigde vaccinaties
•    Benodigde verzekeringen zoals reisverzekering, ziektekostenverzekering, voertuigverzekering, annuleringsverzekering
•    Aansprakelijkheidsverzekering in de betreffende landen ( verplicht te kopen bij binnenkomst in het land)
•    Reserveonderdelen voertuig
•    Registratiekosten en gelden voor meldingsplicht (GOS-landen en Rusland)
•    Eventueel benodigd 2e paspoort, pasfoto’s
•    Lokale simkaarten voor mobiele telefoon
•    Navigatieapparatuur (Garmin 1x waar micro-SD kaartje in kan)
•    Carnet de Passage
•    Visa en LOI kosten
•    Eventuele tol- pont en grensgelden
•    Persoonlijke uitgaven en fooien
•    Fooien voor gidsen. Hiervoor wordt bij aanvang van de reis een bedrag geïnd door de reisbegeleiding
•    Drankjes tijdens maaltijden
•    Optionele excursies, entrees Nationale Parken
•    Bijdrage Calamiteitenfonds a € 2,50 per inschrijving
•    Verplichte bijdrage SGR à € 5,- per persoon

OVERIGE OPMERKINGEN

  • Aantal equipes maximaal 10 stuks
  • Er zijn diverse visa en loi’s nodig voor deze reis. TME verzorgt deze voor u!
  • Uw paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn bij uitreis uit Turkije
  • Reisverzekering is verplicht bij deelname aan deze reis
  • Wij adviseren u een annuleringsverzekering af te sluiten
  • De reisbegeleiding beschikt over een sateliettelefoon
  • We rijden niet in konvooi tenzij de plaatselijke autoriteiten het ons verplicht stellen.
  • De deelnemer aan onze reizen neemt deel aan het verkeer met zijn eigen voertuig volledig op eigen risico en zorgt voor een voertuig dat bij aanvang van de reis in zeer goede conditie is om deze reis te maken
  • De deelnemer aan onze reizen verkeert in voldoende fysieke en mentale conditie om deze reis te kunnen maken. Zowel van mens als machine wordt veel gevraagd tijdens deze reis
  • Wij zijn aangesloten bij de SGR en het Calamiteitenfonds

 

Heeft u vragen over deze reis?
Bel (0341-785 732) of email ons voor meer informatie.

VEELGESTELDE VRAGEN ZIJDEROUTE MET EIGEN CAMPER

Wat houdt een overland reis met een camper in?

Een reis als deze is niet een alledaagse reis die je “even” maakt. Het is een lange reis van ruim 3 maanden, die een gedegen voorbereiding vergt zowel van ons als organisatie als van u als deelnemer.

Het doel van deze reis is niet om u een relaxte vakantie te laten beleven, maar om u kennis te laten maken met de prachtige natuur en cultuur van de landen waar we doorheen reizen. We zijn vooral reizigers. U komt in aanraking met verschillende bevolkingsgroepen in verschillende landen die ieder hun eigen leefwijze hebben. Onze ervaring is dat deze mensen erg vriendelijk en soms nieuwsgierig zijn naar u.

Wij reizen door delen van de landen waar weinig toeristen komen. De bevolking reageert daar heel spontaan op onze komst. Ze zijn meestal ook erg nieuwsgierig naar ons (luxe) huisje op wielen.

U zult veel indrukken opdoen en voor onverwachte situaties komen te staan. Het zijn landen die, vergeleken met onze eigen cultuur, grote verschillen in gewoonten en gebruiken vertonen. Zaken die wij vanzelfsprekend vinden, zijn dat daar vaak niet. Wij willen u er nogmaals van doordringen dat tijdens een reis als deze veel zaken anders geregeld worden dan wij gewend zijn en dat het zeker niet altijd even efficiënt zal gaan. Dit is een onderdeel van het avontuur.

Het reizen door veelal weinig toeristische gebieden brengt ook met zich mee dat u, met een zekere regelmaat, op onverwachte wijzigingen in het programma moet rekenen. Soms kunnen we dat adequaat oplossen en soms zullen we echt moeten improviseren. Maar dat is een deel van dit bijzondere avontuur!

Een reis als deze vraagt van u als deelnemer niet alleen een flexibele instelling maar vraagt ook een sociale bijdrage en begrip voor de groep. Degenen die graag de stilte en eenzaamheid opzoeken en daarom graag een grote ruimte willen “claimen” en die niet bereid zijn tot inschikkelijkheid adviseren wij niet met ons mee te gaan! Tijdens deze reis zal het toch af en toe zo zijn dat we met de voertuigen heel dicht bij elkaar staan omdat dat niet anders kan.

Deze reis zal het nodige van uw lichamelijke en mentale conditie vragen maar wij denken dat u voor de geleverde “inspanning” héél veel terug krijgt en dat u aan het einde van deze reis kunt terugkijken op een mooi, boeiend en bijzonder avontuur!

Hoe flexibel moet ik zijn tijdens deze reis?

Onze reizen gaan door landen met heel andere gewoonten en gebruiken dan wij gewend zijn. Aan onze West-Europese verwachtingen kan meestal niet worden voldaan en het zijn geen luxe kampeerlanden. Daarom vraagt deze reis van de deelnemers een flexibele instelling, een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid en tevens voertuigen die in een uitstekende conditie verkeren.

Een individuele groepsreis hoe werkt dat?

Bij ons reist u individueel en in uw eigen tempo naar de volgende overnachtingsplaats. Wij rijden niet in konvooi, tenzij dat ons wordt verplicht.
Wij gaan ervan uit dat u zelfstandig en alleen kunt rijden. Meestal vormen er zich bij een lange reis als deze spontaan kleine groepjes van een paar campers die regelmatig samen rijden. Dat initiatief ligt geheel  bij u.

Bij grenzen zullen we wel zoveel mogelijk gezamenlijk de grens passeren maar dat is dan vooral vanuit praktisch oogpunt.

U krijgt van ons een routeboek met daarin een beschrijving per dag van de aanbevolen route. Hoe laat u ’s morgens vertrekt en hoe laat u ’s avonds weer aankomt is geheel aan u. Wel maken wij daar afspraken over zodat wij als reisbegeleiding niet onnodig ongerust hoeven te zijn als u later op de overnachtingsplaats arriveert. In het routeboek staan de overnachtingsplaatsen aangegeven met gps coördinaten.

Tijdens de reis zijn er een diverse excursies en maaltijden die we gezamenlijk maken/houden  Daarnaast zullen wij u ook attent maken op andere (optionele) excursies en deze, waar mogelijk, voor u regelen. Op de andere dagen vult u de dag en avond in zoals u dat zelf graag wilt. U kunt de gezelligheid van uw medereizigers opzoeken en uw belevenissen van die dag delen met anderen maar u kunt er ook voor kiezen alleen die avondwandeling te maken of alleen uit eten gaan. Dat is geheel aan u.

Kan ik met mijn camper deze reis maken?

Deze reis is geschikt voor de gemiddelde camper maar niet voor caravans. Campers met zeer weinig bodemvrijheid of een erg grote oversteek achter de achteras vragen wij even contact met ons op te nemen en de mogelijkheden te bespreken. 4wd’s met daktent zijn welkom. Uw voertuig moet voorzien zijn van een dieselmotor en in een technische uitstekende staat zijn.

U hoeft voor deze reis niet perse een 4WD te hebben maar als u dat wel heeft kan dat natuurlijk handig zijn. Goede en sterke vering, veelal beter dan de standaard fabriekskwaliteit, zijn een must om deze reis te maken!

U moet zich realiseren dat een reis als deze erg zwaar is voor uw voertuig. Tijdens deze reis rijden wij soms over mooi geasfalteerde wegen maar ook met regelmaat zullen we over wegen rijden met slecht asfalt, gelapt asfalt, enorme spoorvorming of gaten in de weg. Onverharde wegen zullen ook zeker voorkomen maar beslaan maar een heel klein percentage van de te rijden afstand.  Kortom een reis waar uw voertuig wel het één en ander te verduren krijgt.

Wij verwachten dat uw voertuig in zeer goede conditie verkeerd als u deelneemt aan deze reis en niet door achterstallig onderhoud, dat voorkomen had kunnen worden, de groep ophoudt.

Bij pech met uw camper wordt in overleg met de reisbegeleiding gekeken naar de beste oplossing op dat moment. Hierbij verwachten wij ook participatie van de groep. Zodra degene met  pech geholpen is, bijvoorbeeld door naar een werkplaats te zijn gebracht, zet de reisbegeleiding de reis met de groep voort. Vanzelfsprekend laten wij u niet aan uw lot over en blijft de reisbegeleider in nauw contact met de getroffene en/of de garage. Echter u moet ook begrijpen dat de groep de reis moet kunnen vervolgen. Reparaties of onderdelen die opgestuurd moeten worden zullen al snel meerdere dagen in beslag nemen en daar kan de groep niet altijd op wachten.

Heb ik een navigatiesysteem nodig voor deze reis?

Omdat wij al onze overnachtingsplekken met gps coördinaten aangegeven heeft u zowel een navigatiesysteem als een offline app nodig waarmee u kunt navigeren. Tijdens de voorbereidingsdagen informeren we u hier verder over.

Qua navigatiesysteem adviseren we dringend om een Garmin aan te schaffen waar een micro-SD kaartje in geplaatst kan worden. Meer dan dat is er niet nodig. Het is niet nodig om twee Garmins aan te schaffen.

Naast de Garmin kun je tegenwoordig ook prima navigeren met bepaalde offline apps die op tablet of smartphone te downloaden zijn. Bovendien heeft de reisbegeleiding altijd een reserve Garmin bij zich voor in geval van nood.

Hoe zit het met de aansprakelijkheidsverzekering van mijn voertuig?

Het voertuig moet beschikken over een aansprakelijkheidsverzekering (groene kaart). Uw groene kaart zal in de meeste landen buiten Europa niet geldig zijn. Rusland is soms wel, soms niet in de verzekering opgenomen. 

Bij alle grenzen (met uitzondering van de Russische) zullen we verplicht zijn een lokale WA verzekering af te sluiten.

Tijdens de voorbereidingsdagen informeren we u over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het afsluiten van een allrisk of aanvullende WA verzekering. In voorgaande jaren is gebleken dat het niet altijd mogelijk is voor alle landen die we aandoen buiten Europa een aanvullende WA of allrisk verzekering  af te sluiten. We kunnen het helaas niet mooier maken dan het is en het is dus onderdeel van dit reis avontuur. 

Heb ik voor deze reis een carnet de passage nodig?

Voor Iran is een zgn. Carnet de Passage nodig. Dit is een internationaal douanedocument dat door sommige landen verplicht is gesteld om het land in te kunnen reizen met uw voertuig. Het gaat om een tijdelijke invoer van uw voertuig zonder dat u daar invoerbelasting voor moet betalen. Het Carnet de Passage heeft een van te voren bepaalde geldigheidstermijn van maximaal 1 jaar en moet bij de ADAC in Duitsland worden aangevraagd. Wij assisteren u bij deze aanvraag.

Naast de kosten van de aanvraag moet u een borg voldoen die een % is van de dagwaarde van uw voertuig. U bepaalt zelf de dagwaarde maar de ADAC beoordeelt wel of deze reëel is.

Hieronder een overzicht van de dagwaarde en bijbehorende borg die u uiteindelijk moet storten op een rekening van de ADAC:

Carnet de Passage
Kosten aanvraag  €                210,00 lid van de ANWB
 €                310,00 geen lid van de ANWB
BEPALING BORG
marktwaarde camper Deposit/Borg
in euro’s
0 tot 7500  €            5.000,00
7501 – 15.000  €          10.000,00
15.001 – 25.000  €          15.000,00
25.001 – 50.000  €          30.000,00
50.001 – 75.000  €          45.000,00
75.001 – 100.000  €          60.000,00
> 100.000 op aanvraag

Mijn voertuig heeft een euro 6 motor, kan ik deze reis dan maken?

In principe is het mogelijk deze reis met een euro 6 motor te maken. Wij kunnen u echter op voorhand geen garantie geven dat het probleemloos zal verlopen. In 2019 hebben wij deze reis ook uitgevoerd en zijn er campers met een euro 6 motor mee geweest. De “gewone” euro 6 motoren (zonder ad blue toevoeging) hebben allemaal de reis zonder problemen kunnen maken. De camper met euro 6 en ad blue toevoeging ondervond wel de nodige problemen. Onduidelijk is of dit een incidenteel dan wel structureel probleem was (Indien van toepassing: overleg met uw dealer).

Omdat in Iran de diesel veel zwavel en stof bevat (en in mindere mate dat ook in Oezbekistan het geval is), is het raadzaam de motorolie sneller dan gebruikelijk te verversen. Vraag bij uw garage / dealer na of het nuttig is brandstofverbeteraar toe te voegen.

Heb ik vaccinaties nodig voor deze reis?

Er zijn geen specifieke vaccinaties verplicht. Wel wordt DTP en Hepatitis A aanbevolen. Aangezien de voorschriften regelmatig wijzigen kunt u het beste informeren bij uw huisarts of de plaatselijke GGD/vaccinatiedienst. Zij kunnen u de meest actuele informatie geven of kijk op de website van thuisvaccinatie.nl.. Of u inentingen nodig heeft hangt ook af van eerdere vaccinaties die u heeft gehad. 

Heb ik visa nodig voor deze reis?

Er zijn voor deze reis op het moment van schrijven voor Rusland, Turkmenistan en Iran een visum en uitnodigingsbrief vereist. Deze worden door Tailor Made Expeditions voor u verzorgd.

Voor deze reis zal met grote waarschijnlijkheid een 2e paspoort nodig zijn voor het aanvragen van het visum van Iran. 

De paspoorten worden verzameld tijdens de kennismakingsmiddag. Daarna duurt het een aantal weken (ca. 6)  voordat u uw paspoort weer terug ontvangt.  

Wilt u in de tussentijd nog op pad? Vraag dan tijdig een identiteitskaart aan. Voor zowel het aanvragen als ophalen hiervan heeft u uw paspoort nodig. 

Waar overnachten we?

Tijdens deze reis zullen we vooral wild kamperen. In de steden staan we soms op de parkeerplaats bij een hotel of bij sport- of winkelcentra. Campings zijn er niet of nauwelijks. Bij hotels e.d. kijken we of we stroom kunnen regelen maar we kunnen dit niet op voorhand garanderen dat het gaat lukken. Het is voor een reis als deze belangrijk dat u voor meerdere dagen geheel selfsupporting bent.

Hoe is het sanitair onderweg?

Onderweg zullen we weinig tot geen gebruik kunnen maken van goede sanitaire voorzieningen. Ook vanuit hygiënisch oogpunt is het beter uw eigen toilet en douche (altijd) te gebruiken. U zult dan ook voor meerdere dagen selfsupporting moeten zijn met uw toilet en douche.

Mag mijn huisdier mee?

Uw huisdier meenemen op deze reis is toegestaan, mits aangelijnd en deze mag geen overlast veroorzaken voor de medereizigers. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat uw huisdier de benodigde inentingen heeft voor deze reis en de benodigde documenten. Eventuele kosten voor uw huisdier op de overnachtingsplaats komen voor uw eigen rekening. Huisdieren kunnen nooit mee tijdens excursies of diners. Elk land heeft regels voor invoer van huisdieren. Op https://www.licg.nl is actuele informatie te vinden over huisdieren op vakantie.

Heeft u vragen over deze reis?
Bel (0341-785 732) of email ons voor meer informatie.

ZIJDEROUTE MET EIGEN CAMPER:

in contact met andere culturen!

BOEK DEZE REIS