CENTRAAL-AZIE & IRAN | 95 DAGEN | 12 LANDEN

OVERLANDREIS MET EIGEN CAMPER | GEGARANDEERD VERTREK

AANMELDEN REIS-INSPIRATIE-DAG  10 augustus

INFORMATIE

We reizen door Wit-Rusland, Rusland, Kazachstan, Kirgizië, Oezbekistan, Turkmenistan, Iran, Armenie, Georgie en eindigen in Turkije.

Deze bijzondere reis waarbij we ook Iran aandoen wordt in 2019 weer gereden. Deze overlandreis is er één voor de echte reizigers onder ons want dit soort reizen blijven, hoe goed ook door ons voorbereid, altijd een avontuur. Het onbekende wacht op ons!

Deze reis willen wij maken met minimaal 5 en maximaal 10 equipes, met reizigers die het leuk vinden dit avontuur met ons aan te gaan!

KARAKTER VAN DE REIS

• Een bijzondere en avontuurlijke reis die gedegen wordt voorbereid en al eerder is gemaakt!
• Grensovergangen worden een uitdaging
• Rijden door Wit Rusland, langs Moskou naar het uitgestrekte Kazachstan
• Rijden ook over delen van de legendarische Zijderoute door Samarkand, Bukhara en Khiva
• door Iran, Armenië en Georgië en eindigen in Turkije
• Excursies naar o.a. Minsk, Suzdal, het Aralmeer, Skazka canyon, Zijdefabriek, Samarkand, Khiva, Isfahan en Teheran

ROUTE

EEN BESCHRIJVING PER LAND:


POLEN – START REIS | 1 DAG

We ontmoeten elkaar in het noordoosten van Polen op ca. 200 km van Warschau. Byalistok is een smeltkroes van verschillende volkeren en talen. Niet verwonderlijk dat deze stad de bakermat is van Esperanto. Het is een vlak land met vele stukken oerbos, moerassen en rivieren. Het oudst bewaarde oerbos is het woud van Bialowieza (nationaal park) en ligt op de grens met Wit-Rusland. De camping ligt in het park. Er worden regionale gerechten geserveerd.
Hier houden we onze eerste briefing en welkomstdiner.


WIT RUSLAND  (Belarus) | 5 DAGEN

Na de grensovergang, waarvan we verwachten dat die veel tijd in beslag zal nemen, rijden we Wit Rusland in. Wit Rusland is sinds 1991 onafhankelijk van Rusland. We bezoeken het kasteel van Mir. De bouw startte in de 15e eeuw en staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Tijdens het bewind van Napoleon heeft het zware schade opgelopen en werd aan het eind van de 19e eeuw gerestaureerd.
Minsk is de hoofdstad van Wit Rusland en het belangrijkste industriële centrum van het land.
In Minsk maken we een excursie. Vjazma is beroemd om de Slag bij Vjazma. In 1812 vond hier een veldslag plaats tussen het zich terugtrekkende Franse leger van Napoleon en het Russische leger. Daarna bezoeken we het nationaal park Berezinsky.


LETLAND | 1 DAG

Om vanuit Wit-Rusland Rusland in te reizen kunnen we comfort de huidige wetgeving niet rechtstreeks en gaan we daarom via Letland.


RUSLAND | 10 DAGEN

Nadat we de grens zijn gepasseerd reizen we naar Moskou waar we 2 dagen de tijd hebben om de Russische hoofdstad te leren kennen. In de nabijheid van Moskou liggen de steden van de Gouden Ring. We worden rondgeleid langs de pittoreske kerkjes in Suzdal en we kunnen hier ook delen van het oude tsarenrijk aanschouwen.

We vervolgen onze weg in zuidoostelijke richting door een zwak glooiend landbouwgebied afgewisseld met bos en passeren Shatsk en Kuznetsk. Kuznetsk ligt in de Kuzbass, het centrum van de steenkoolwinning in Rusland. Het is een van de grootste steenkoolwinningsgebieden ter wereld. We passeren 1000 km van Moskou de stad Samara, een miljoenenstad (2,3 milj.inw.) die in de Sovjettijd afgesloten was voor buitenlanders. In Samara stroomt de gelijknamige rivier in de Wolga.

Bij Uralsk passeren we de grens. De stad ligt op de grens van Europa en Azië en heeft schitterende Russische architectuur.

KAZACHSTAN | 14 DAGEN
Het reizen door de oneindige steppe zal veel indruk op ons maken. Qua grootte staat het land wereldwijd op de 9e plaats. Dank zij de oliewinning is het land het welvarendst van alle ‘stan’ landen.

Het Aralmeer had ooit een grootte van 400 km bij 280 km en had heerlijk schoon water en voldoende vis. Toen besloten de Sovjet autoriteiten om t.b.v. de textielindustrie het water te gebruiken voor de katoenverbouw. Naarmate de productie van katoen steeg, daalde het waterpeil van het Aralmeer. Dit had o.a. klimatologische gevolgen. Water en bodem zijn sterk verontreinigd door het overvloedig gebruik van bestrijdingsmiddelen.

Sinds 1999 is men begonnen met het herstellen van de toevoer van water maar een echte oplossing is nog niet gevonden. We bezoeken een deel van het Noordelijke meer, waar het water sinds een aantal jaren weer stijgt.

Baykonur is de naam van de plaats van de lanceerbasis van de Sovjet Unie. Yury Gagarin, de eerste mens in de ruimte, werd hier in gelanceerd in 1961. Het hondje Laika werd in 1957 vanuit Baykonur gelanceerd. Sinds de ineenstorting van de Sovjet Unie verhuurt Kazachstan het complex aan Rusland. We bezoeken het museumpje van  het stadje, wanneer het stadje tenminste wel open is voor buitenlanders.

In Turkestan staat het grootste monument van Kazachstan: het mausoleum van Hodja Ahmed Yasavi. De koperkamer heeft de grootste bakstenen koepel van Centraal-Azië.

Na Turkestan verandert het landschap: het wordt bergachtiger (het Tienshan gebergte) en bezoeken we een van de oudste natuurreservaten van Centraal – Azië, Aksu-Zhabagly. Dit reservaat dankt zijn naam aan het grote aantal bloeiende tulpen naast 173 andere plantensoorten. Er zijn mogelijkheden voor excursies zowel te voet als te paard.


KIRGYZIE | 17 DAGEN

Kirghizistan, Oezbekistan, Turkmenistan….. alleen de namen al klinken als uit een sprookje van 1001 nacht. En zo mooi als het klinkt zo mooi is ook onze reis met eigen campers door deze nieuwe staten van Centraal Azië. In Bishkek, de hoofdstad, slaan we proviand in omdat we de komende tijd in het Tien Shan gebergte, de Andes van Centraal Azië, verblijven. Het grootste bergmeer in Kirgizistan heet Ysykkol en betekent “warm meer” omdat dit meer door zijn ligging nooit bevriest. Het meer weerspiegelt niet alleen de met sneeuw bedekte toppen van het Tien Shan gebergte maar laat ons ook verbazen over de diep blauwe kleur van het warme water. De sprookjesachtige canyons, de yurts, de veemarkten, de warme baden maken de rit meer dan de moeite waard.

Het landschap is dermate aantrekkelijk, dat we het gehele meer rond rijden. We beginnen noordwaarts langs het meer om tenslotte aan de zuidkant de bergen in te gaan naar het stadje Kochkor. Via Kyzyl Oy en het Toktogul stuwmeer rijden we naar het prachtige Osh. Verder door een adembenemend berglandschap. Na enkele honderden kilometers verlaten we de yurts, het gebergte, de sneeuw en de valleien en gaan we vervolgens de grens over naar Oezbekistan.


OEZBEKISTAN | 14 DAGEN

We arriveren in Oezbekistan door de mooie en economisch belangrijke Fergana vallei. Met de steden zoals Samarkand, de heilige stad Buchara en Khiva keren we als het ware terug in de oriëntaalse tijd. Minaretten, koranscholen en overdekte bazaars doen ons de magische Zijde route herbeleven. In Margilan kunnen we de productie van zijde volop in bedrijf zien.

Oezbekistan heeft geen verbinding met zee: handelsroutes over land zijn dus noodzakelijk. Gelegen tussen China en Turkije speelde Oezbekistan 2000 jaar geleden een belangrijke rol in de zijderoute. Het vormde er het hart van.

We zien dan ook prachtige overblijfselen van de eeuwenoude geschiedenis en schitterende architectuur. Na de Sovjetoverheersing kwamen de culturele rijkdommen langzamerhand uit de vergetelheid. Het land wordt streng geregeerd terwijl de bevolking buitengewoon vriendelijk en gastvrij is.

Buchara en Khiva liggen aan de rand van 2 enorm grote woestijnen Kyzylkum (rode woestijn) en Karakum (zwarte woestijn). Als we onze reis vervolgen naar Turkmenistan, doorkruisen we deze woestijnen. U zult dan ook met eigen ogen kunnen zien dat de woestijn allesbehalve monotoon of saai is.


TURKMENISTAN | 4 DAGEN

Gedurende onze reis door Turkmenistan zullen we intensiever begeleid worden door een gids dan tot nu toe het geval was. Verreweg het meest mysterieuze land van alle ” stan ” landen en bewoond door een oud Turks volk. Zij waren oorspronkelijk nomaden.
Het gebied lag eeuwen op het kruispunt van verschillende beschavingen. In Koney Urgench, kunt u een wandeling maken door de historische stad Urgench, waar nog restanten van gebouwen uit de 11e t/m 16e eeuw te zien zijn.
Een deel van het land was bekend onder de naam Turkestan, dat letterlijk ‘ land van de Turken’ betekent.

We brengen we een bezoek aan Darvasa. Midden in de Karakum woestijn treffen we een bizarre combinatie aan van menselijk ingrijpen en een natuurlijk verschijnsel. De gaskrater, ook wel poort naar de hel genoemd, blaast zijn vuur dat over een afstand van kilometers zichtbaar is. Onderzoek heeft uitgewezen dat er ondanks alles toch leven in de krater is.

Nog met de indrukken van de steile zandduinen van Karakum en de krater Darwasa, in ons achterhoofd bereiken we de hoofdstad van Turkmenistan, Ashgabat. letterlijk de stad van de liefde met zijn marmeren paleizen en gouden koepels. Ashgabat telt meer fonteinen dan Las Vegas. Kortom: een bijzondere wereld in het midden van de woestijn.


IRAN | 22 DAGEN

Het voormalige Perzië zal u verrassen met zijn zeer gastvrije en behulpzame bevolking. Het heeft mooie architectuur met een grote culturele achtergrond, overgebleven van een ontwikkelde beschaving en het heeft bijzonder mooie landschappen. Na ons bezoek aan het pelgrims centrum van Mashad met zijn heilige Goharshaad moskee vervolgen we onze weg door ruige bergen en zoutvlaktes, door woestijnen van zand en steen. We hebben nu de ochtendzon in de rug en reizen west. Gelukkig zijn de temperaturen tijdens dit deel van het jaar aangenaam. Tabas, Chak Chak, Yazd en Shiraz zijn onze stops op weg naar het wereldberoemde Isfahan. De vervaardiging van Perzische tapijten speelt in Isfahan een belangrijke rol. Ook wordt er veel zijde verwerkt. In de omgeving wordt veel katoen, graan en tabak verbouwd. Statige gebouwen uit de Safawiden dynastie, de magnifieke moskee van de koning en de brug met 33 bogen stralen een enorme oriëntaalse charme uit.

Via leuke bergweggetjes bereiken we de hoofdstad van Iran Teheran. Deze enorme metropool met bijna 14 miljoen Inwoners aan de voet van het Elboers gebergte zal u de adem benemen. Ook hier zullen we weer traditionele stijlen met westerse stijlen gemixt zien worden. In Teheran spelen de vrouwen met de sociale conventies. Zwaar opgemaakte gezichten en geblondeerde haren tarten de vele regels in deze Islamitische Republiek. Dit ondanks het patrouilleren van de zedenpolitie.
De temperatuur in oktober ligt gemiddeld tussen 15 en 22 graden. Langs het Elboers gebergte reizen we naar Armenië.


ARMENIE | 4 DAGEN
Armenië is het land van de uitgestrekte en weidse landschappen met bovendien een aantal prachtige kloosters om te bezoeken.


GEORGIE | 2 DAG
We doorkruisen Georgië met onderweg nog gelegenheid bijvoorbeeld een kijkje te nemen in het Stalin museum.


TURKIJE | 1 DAG

We sluiten de reis af op een prettige locatie in Trabzon met o.a. sauna faciliteiten!

KAART

TME-centraal-azie-en-iran-zijde-route-500

DATA & PRIJZEN

REISINFORMATIE

  • Reisdata: 19 juli – 21 oktober 2019
  • Aantal dagen: 95
  • Prijs: € 5.195,-  per persoon bij 2 personen per equipe
  • Prijs soloreiziger op aanvraag
  • Startplaats: Byalistok (Polen)
  • Eindplaats: Trabzon (Turkije)
  • Geschikt voor camper en 4×4
  • Aantal kilometers ca. 20.000
  • Aantal deelnemers:  minimaal 5 en maximaal 10 voertuigen (excl. reisbegeleiding)
  • Twee voorbereidingsdagen voor de deelnemers nl. begin maart en april 2019


INCLUSIEF

  • Alle overnachtingen volgens programma
  • Nederlandstalige reisbegeleiding | Hannie de Raad en Theo Brouns
  • Assistentie onderweg van lokale gidsen / tolken
  • Assistentie onderweg van lokale reisorganisaties.
  • Verzorgen door TME van benodigde visa’s en loi’s
  • Assistentie van TME bij het regelen van aanvraag Carnet de Passage én bij de aanvraag van aanvullende aansprakelijkheidsverzekering voor de camper
  • Vele excursies waaronder stadsexcursies in Minsk, Moskou, Suzdal, Turkestan, Samarkand, Buchara, Khiva, Ashgabat, Mashad, Isfahan, Qom, Teheran
  • Overige excursies: Aralmeer, Natuurreservaat Aksu Djabagly, Ala Archa gletsjer park, Skazka Canyon, djety-oguz, zijdefabriek, Yazd, Shiraz en nog veel meer
  • Diverse maaltijden (ontbijt, lunch of diner)
  • Wegenkaarten van de te bereizen landen
  • Uitgebreid routeboek met o.a. gps coördinaten van de overnachtingsplekken
  • Twee voorbereidingsdagen voor de deelnemers nl. begin maart en medio mei 2019
  • Workshop campertechniek ( hele dag) zodat u goed voorbereid op reis gaat
  • Korte cursus hoe te navigeren in deze landen

 

EXCLUSIEF

•    Brandstof voertuig
•    Benodigde vaccinaties
•    Benodigde verzekeringen zoals reisverzekering, ziektekostenverzekering, voertuigverzekering, annuleringsverzekering
•    Aansprakelijkheidsverzekering in de betreffende landen (soms verplicht)
•    Reserveonderdelen voertuig
•    Registratiekosten en gelden voor meldingsplicht (GOS-landen en Rusland)
•    Eventueel 2e paspoort, pasfoto’s
•    Simkaarten voor telefoon / internet gebruik
•    Navigatieapparatuur
•    Micro SD kaart (alleen te gebruiken met Garmin) met daarop de kaarten voor de hele reis!
•    Carnet de Passage
•    Visa en LOI kosten
•    Eventuele tol- pont en grensgelden
•    Persoonlijke uitgaven en fooien
•    Fooien voor gidsen. Dit wordt bij aanvang van de reis geïnd door de reisbegeleiding
•    Drankjes tijdens maaltijden
•    Optionele excursies, entrees Nationale Parken
•    Bijdrage Calamiteitenfonds a € 2,50 per inschrijving

 

OVERIGE OPMERKINGEN

  • Aantal equipes: minimaal 5 – maximaal 10 stuks
  • Er zijn diverse visa en loi’s nodig voor deze reis. TME verzorgt deze voor u!
  • Uw paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn bij uitreis uit Turkije
  • Reisverzekering is verplicht bij deelname aan deze reis
  • Wij adviseren u een annuleringsverzekering af te sluiten
  • De reisbegeleiding beschikt over een sateliettelefoon
  • We rijden niet in konvooi tenzij de plaatselijke autoriteiten het ons verplicht stellen.
  • De deelnemer aan onze reizen neemt deel aan het verkeer met zijn eigen voertuig volledig op eigen risico en zorgt voor een voertuig dat bij aanvang van de reis in zeer goede conditie is om deze reis te maken
  • De deelnemer aan onze reizen verkeert in voldoende fysieke en mentale conditie om deze reis te kunnen maken. Zowel van mens als machine wordt veel gevraagd tijdens deze reis
  • Wij zijn aangesloten bij de SGR en het Calamiteitenfonds

 

Heeft u vragen over deze reis?
Bel (0341-785 732) of email ons voor meer informatie.

PRAKTISCH

TOELICHTING OP DEZE REIS
Een reis als deze is niet een alledaagse reis die je “even” maakt. Het is een lange reis van ongeveer 3 maanden, die een gedegen voorbereiding vergt zowel van ons als organisatie als van u als deelnemer.

Het doel van deze reis is niet om u een relaxte vakantie te laten beleven, maar om u kennis te laten maken met de prachtige natuur en cultuur van de landen waar we doorheen reizen. We zijn vooral reizigers. U komt in aanraking met verschillende bevolkingsgroepen in verschillende landen die ieder hun eigen leefwijze hebben. Onze ervaring is dat deze mensen erg vriendelijk en soms nieuwsgierig zijn naar u.

Wij zullen reizen door delen van de landen die we aandoen waar weinig toeristen komen en waar de bevolking nog heel spontaan reageert op de komst van ons als bezoekers en wij voor hun een bezienswaardigheid zijn.

U zult veel indrukken opdoen en voor onverwachte situaties komen te staan. Het zijn landen die, vergeleken met onze eigen cultuur, grote verschillen in gewoonten en gebruiken vertonen. Zaken die wij vanzelfsprekend vinden, zijn dat daar vaak niet. Wij willen u er nogmaals van doordringen dat tijdens een reis als deze veel zaken anders geregeld worden dan wij gewend zijn en dat het zeker niet altijd even efficiënt zal gaan. Dit is een onderdeel van het avontuur.

Het reizen door veelal weinig toeristische gebieden én het feit dat dit een pioniersreis is brengt ook met zich mee dat u met een zekere regelmaat op onverwachte wijzigingen moet rekenen. Soms kunnen we dat adequaat oplossen soms zullen we echt moeten improviseren. Maar dat is een deel van dit grote avontuur!

Een reis als deze vraagt van u als deelnemer niet alleen een flexibele instelling maar vraagt ook een sociale bijdrage en begrip voor de groep. Degenen die graag de stilte en eenzaamheid opzoeken en daarom graag een grote ruimte willen “claimen” en die niet bereid zijn tot inschikkelijkheid adviseren wij niet met ons mee te gaan! Tijdens deze reis zal het toch af en toe zo zijn dat we met de voertuigen heel dicht bij elkaar staan omdat dat niet anders kan.

Deze reis zal het nodige van uw lichamelijke en mentale conditie vragen maar wij denken dat u voor de geleverde “inspanning” héél veel terug krijgt en dat u aan het einde van deze reis kunt terugkijken op een mooi, boeiend en bijzonder avontuur!

EEN OVERLAND REIS PER CAMPER – WAT HOUDT DIT IN?
Deze reis wordt door ons gedegen voorbereid in samenwerking met lokale partijen die deze landen goed kennen, en die gewend zijn reisprogramma’s voor toeristen op te zetten.
Onderweg zullen we regelmatig gebruik maken van lokale gidsen en/of tolken. Deze gidsen kunnen er  voor een enkele excursies zijn maar het kan ook gebeuren dat zij voor een langere periode met ons meereizen. Ook al hebben we de reis in 2015 gereden dan nog zullen wij onderweg zeker voor de nodige verrassingen komen te staan. Dat is een deel van het avontuur. Het onbekende tegemoet gaan maar met de zekerheid dat we kunnen terugvallen ( in geval van calamiteiten) op lokale partijen die ons dan kunnen assisteren.

ONZE MANIER VAN REIZEN
Onze reizen gaan door landen met heel andere gewoonten en gebruiken dan wij gewend zijn. Aan onze West-Europese verwachtingen kan meestal niet worden voldaan en het zijn geen luxe kampeerlanden. Daarom vraagt deze reis van de deelnemers een flexibele instelling, een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid en tevens voertuigen die in een uitstekende conditie verkeren.

REIZEN IN KLEINE GROEPEN
Wij reizen In een kleine groep van 5 tot 10  equipes. Hierdoor zijn wij in staat flexibel in te spelen op de gebeurtenissen die wij onderweg gaan tegenkomen, persoonlijk contact met u te onderhouden en  u een unieke beleving te geven. Wij verstaan onder een equipe een camper of 4×4 met daarin 1 of 2 personen.

INDIVIDUELE GROEPSREIS HOE WERKT DAT?
Bij ons reist u individueel en in uw eigen tempo naar de volgende overnachtingsplaats. Wij rijden niet in konvooi, tenzij dat ons wordt verplicht.
Wij gaan ervan uit dat u zelfstandig en alleen kunt rijden. Meestal vormen er zich bij een lange reis als deze spontaan kleine groepjes van een paar campers die regelmatig samen rijden. Dat initiatief ligt geheel  bij u.

Bij grenzen zullen we wel zoveel mogelijk gezamenlijk de grens passeren maar dat is dan vooral vanuit praktisch oogpunt.

U krijgt van ons een routeboek met daarin een beschrijving per dag van de aanbevolen route. Hoe laat u ’s morgens vertrekt en hoe laat u ’s avonds weer aankomt is geheel aan u. Wel maken wij daar afspraken over zodat wij als reisbegeleiding niet onnodig ongerust hoeven te zijn als u later op de overnachtingsplaats arriveert. Wij adviseren u natuurlijk wel als het bijvoorbeeld lange dag trajecten betreft en het raadzaam is om op tijd te vertrekken. In het routeboek staan de overnachtingsplaatsen aangegeven met gps coördinaten.

Tijdens de reis zijn er een diverse excursies en maaltijden die we gezamenlijk maken/houden  Daarnaast zullen wij u ook attent maken op andere (optionele) excursies en deze, waar mogelijk, voor u regelen. Op de andere dagen vult u de dag en avond in zoals u dat zelf graag wilt. U kunt de gezelligheid van uw medereizigers opzoeken en uw belevenissen van die dag delen met anderen maar u kunt er ook voor kiezen alleen die avondwandeling te maken of alleen uit eten gaan. Dat is geheel aan u.

UW VOERTUIG
Deze reis is geschikt voor de gemiddelde camper maar niet voor caravans. Campers met zeer weinig bodemvrijheid of een erg grote oversteek achter de achteras vragen wij even contact met ons op te nemen en de mogelijkheden te bespreken. 4wd’s met daktent zijn welkom. Uw voertuig moet voorzien zijn van een diesel motor en in een technische uitstekende staat zijn.

U hoeft voor deze reis dus niet perse een 4WD te hebben maar als u dat wel heeft kan dat natuurlijk handig zijn. Sterke vering en zeer goede schokbrekers, veelal beter dan de standaard fabriekskwaliteit, zijn een must om deze reis te maken!

U moet zich realiseren dat een reis als deze erg zwaar is voor uw voertuig. Tijdens deze reis rijden wij soms over mooi geasfalteerde wegen maar ook met regelmaat zullen we over wegen rijden met slecht asfalt, gelapt asfalt, enorme spoorvorming of gaten in de weg. Onverharde wegen zullen ook zeker voorkomen maar beslaan maar een heel klein percentage van de te rijden afstand.  Kortom een reis waar uw voertuig wel het één en ander te verduren krijgt.

Wij verwachten dat uw voertuig in zeer goede conditie verkeerd als u deelneemt aan deze reis en niet door achterstallig onderhoud, dat voorkomen had kunnen worden, de groep ophoudt. Bij pech met uw camper wordt in overleg met de reisbegeleiding gekeken naar de beste oplossing op dat moment. Hierbij verwachten wij ook participatie van de groep.  Zodra degene met  pech geholpen is, bijvoorbeeld door naar een werkplaats te zijn gebracht, zet de reisbegeleiding de reis met de groep voort. Vanzelfsprekend laten wij u niet aan uw lot over en blijft de reisbegeleider in nauw contact met de getroffene en/of de garage. Echter u moet ook begrijpen dat de reisbegeleider de voortgang van de reis moet kunnen uitvoeren. Reparaties of onderdelen die opgestuurd moeten worden zullen al snel meerdere dagen in beslag nemen en daar kan de groep niet altijd op wachten.

OVERNACHTINGSPLAATSEN
Tijdens deze reis zullen onze overnachtingsplaatsen een mix zijn van staan bij hotels, vakantieparken of vrij in de natuur. Camping zijn er niet of nauwelijks. Wij doen ons best om met enige regelmaat stroom te regelen maar we kunnen dit niet op voorhand garanderen dat het gaat lukken. Het is dus belangrijk dat u zowel qua stroom maar ook qua sanitair selfsupporting bent. 

SANITAIRE VOORZIENINGEN
U moet selfsupporting zijn met uw toilet en douche voor meerdere dagen. Onderweg zullen we weinig gebruik tot geen kunnen maken van goede sanitaire voorzieningen. Ook vanuit hygiënisch oogpunt is het beter uw eigen toilet en douche altijd te gebruiken.

HUISDIEREN
Er mogen tijdens deze reis huisdieren mee maar u bent zelf geheel verantwoordelijk voor de juiste papieren en benodigde inentingen om de grens te passeren. Wij zullen tijdens deze reis ook nog wel eens op plekken staan waar het niet erg schaduwrijk is en de temperaturen zowel buiten maar zeker ook in de camper fors kunnen oplopen. Huisdieren kunnen nooit mee tijdens excursies of diners en mogen geen overlast veroorzaken voor de andere deelnemers.

Heeft u vragen over deze reis?
Bel (0341-785 732) of email ons voor meer informatie.

CENTRAAL-AZIE & IRAN:

in contact met andere culturen!

BOEK DEZE REIS